Catch-Handler i Strängnäs!

I torsdags åkte vi ut till Jordbro och hämtade hem nyblivna utställningschampionen Smula, då matte var på äventyr på andra sidan kanalen och eftersom hon inte hade förutspått sista certet i lördags så skulle jag visa henne.

Jag riktigt längtade till Strängnäs, staden där jag kom rätt och fick en ny chans när jag var 13 år gammal. Många år sedan jag var där och arenan var väldigt bra, mindre bra med parkeringen… Fast vi fick en jättebra plats, så jag ska inte klaga! =)  Hälsade på våra bekanta och ställde bara in buren vid ringside — jag är inte så förtjust i inomhus säsongen ås jag tar inte med mig massa saker. Mycket bättre utomhus med tältet och stolar och lite mer ”camp”-känsla. Det var bara Harry och en till hane i championklass, tyvärr så blev det en kort tur för oss idag, inget CK… Så här tyckte domaren om honom:

”Utm. typ. Ganska bra huvud, mörka ögon, bra bett. Vacker hals, bra rygg, kraftig bröstkorg. Bra vinklar, rör sig mkt. bra. Pälsen är ej i bästa utställningsskick. Temperament: Mkt. vänlig.” Excellent —

Det som var skönt var att han gick mycket bättre än förra helgen och trots lite darr i bakbenen, så knep han inte alls på samma sätt och gick att ställa upp någorlunda. Däremot så verkar han ha blivit skraj för bordet, så det måste vi träna upp igen! Efter en herrans massa tikar så var det Smulas tur och så här tyckte domaren om henne:

”Utm. typ. Mkt. bra huvud, kunde ha bättre utfyllt nosparti, bra bett. Utm. hals och rygglinje, välburen svans, bra bröstkorg. Mkt bra vinklar, rör sig mkt bra. Utm. pelt, kunde vara i lite hårdare kondition. Temperament: Utmärkt — har den rätta gnistan” Excellent m. CK. 2/2 i championklass, 3:a i Bästa Tik

Kul att det gick bra när jag hade äran att snurra runt med min första ”lånehund”. Jag gillar verkligen utställningar och skulle gärna få mer erfarenhet genom att visa fler hundar, men borderfolk håller hårt i sina snören och jag känner inte så många andra med utställningshundar tyvärr. Man får vara glad att folk reser bort ibland helt enkelt! =)

Sedan tog vi ett varv till Lapphunds-ringen, men då det var en timme kvar till dem så beslutade vi oss att åka hem. Bara Norge kvar i utställningsplaneringen nu, känns ganska sorgligt att vi inte har den nya hund som jag hade planerat för den här säsongen — men man kan inte vara så självisk. Hundens bästa måste alltid komma i första rummet.

Bilder från gårdagen, inga fancy ringbilder här inte! ; )

2013-03-08 12.33.51

Försök plugga med detta gäng runt dig!

2013-03-08 16.02.24

Snacka om avslappnad!

Kommentera

