Det Tror Jag På!

Jag är och har alltid varit ett stort fan av Jonas Gardell och denna här låten är fantastisk! Just nu är det mycket tankar som snurrar i huvudet, gällande framtiden och hur jag vill leva mitt hundliv. Det blir mer och mer uppenbart att det är något som jag vill satsa seriöst på och jag tar nu steg för steg för att lägga grunden till just det. Jag vet att många kommer ha tusen åsikter om det och det är som Karin säger: man får lära sig att leva med det och att hålla fast vid sin egen övertygelse och inte tappa fotfästet bland allas åsikter. Som det känns nu så kan jag stå pall för det utan problem, jag vet hur jag vill ha mina hundar och jag vet absolut vad jag INTE gillar! Mycket mer än så tänker jag inte berätta nu, men bollen är i rullning och jag kommer självklart att berätta allt här så fort det är klart. =D

Idag tog jag ytterligare ett beslut gällande Harry: att temporärt återinföra mig själv som förare i lydnaden och köra stenhårt på 1:an den här säsongen. Han ska få tid och tävlingar på sig att klara det, ingen press och inga förhoppningar — bara massor med erfarenhet och tid. Går det bra så är det jättekul, men annars vet jag i alla fall att jag har försökt. Jag tror fortfarande mer på Harry & Anders, men 1:an har det gått troll i och jag tror att jag har lite mer erfarenhet och lite mer ”power” i mitt kroppsspråk… Eftersom det är si och så med ekonomin för tillfället så kommer Yoggi inte att få starta något just nu, men han får hänga med och träna så klart och han gillar ändå inte tävlingar, så jag tror inte han gråter över det…

Så idag mötte vi upp husse vid bussen när han kom hem från jobbet och gick ned till en fotbollsplan i närheten där det var snöfritt och relativt torrt. Så hade jag mitt vanliga upplägg att jag körde momenten ett och ett och varvade hundarna. Jag körde med boll/lekbelöning mellan repetitionerna och externbelöning/godis efter varje moment var klart — funkade suveränt! Så här funkade momenten och hundarna:

Fotgående: Harry har ju en suverän position vid sidan! Och som vi upptäckte när vi tränade för Emelie så behöver han lite olika kommandon för att klara momenten. Så att sitta vid sidan heter ”sida”, fotgående i det momentet heter ”fot” och fotgående i andra moment (läggande/ställande) heter ”här”. Han jobbar på väldigt fint och var idag lite väl uppspelt, men jag körde korta sträckor, mycket svängar och stopp och belönade bara bakåt med bollen. Yoggi gillar ju verkligen inte att gå nära, men jag tror jag hittade något idag! Jag tycker alldeles för mycket om att försäkra mig om att de verkligen går där de ska och ”stirrar ned” dem lite för mycket… Så jag testade att verkligen tvinga mig själv att sträcka upp mig och titta rakt fram och jag kände i hela kroppen att det gjorde att Yoggi kom närmare och gick mycket bättre! Kul!

Photo 2013-04-09 19 18 18

Harry under fotgående!

Photo 2013-04-09 19 23 41

Yoggi och jag diskuterar väldigt mycket när vi tränar! =D

Läggande: det var ju här vi upptäckte Harry’s problem med kommandot ”fot” när vi tränade för Em och det var här Anders gjorde störst framsteg! Numera får han alltså kommandot ”här” när man går fram i momentet och kan då ta till sig nästa kommando som blir ”ligg” i det här fallet, innan fortsatte han bara att gå fot… Sötnöten! Jag fortsätter att jobba på snabba och raka lägganden inomhus och även en del stadga i momentet behövs — jag såg idag att det mest var armbågarna som var i backen och inte magen! Då väntade jag lite, han sjönk ned och vips så kom belöningen bakåt! Känns bra att klura ut sådana saker. Med Yoggi är det lite tvärtom — läggandet är hans starkaste sida och har alltid varit! Jag tragglar inte med långa transporter, utan kommenderar ”här” (säkrast att jag kör konsekvent samma metod på båda annars kommer jag ställa till det för mig själv!) och går bara några steg innan han får nästa kommando. Han far verkligen ned i backen med en smäll! Duktiga killen!

Photo 2013-04-09 19 28 14

Små steg med Harry idag — överdrivna hjälper — medvetet val

Photo 2013-04-09 19 33 30

Fin-Yoggan kan han!!!

InkallningHarry har en hejdundrande fart på sina inkallningar och idag bjöd han inte på en enda knäsmash! Han gör så sjukt snygga skruvar in till sidan, ska försöka få det filmat och lägga upp! Inte mycket att säga om det, perfekta moment faktiskt! Samma sak med Yoggi, även om han kör 2:ans variant med ett ”stanna” mitt på. Han stannar klockrent på handkommando och har nu bra fart in igen efter stoppet. Jag kommer fortsätta köra med boll här för att hålla motivationen uppe, annars smyger han mer fram och väntar på ”stanna”… =D

Ställande: här har jag hittat min akilleshäl — jag tycker ställande är jättesvårt! Med Harry så känns det som att det är 50/50, han kan stanna men han kan lika gärna följa med. Så jag körde med handtecken framför nosen de första försöken idag och tog sedan bort det med stor framgång! Min lille prins, han gör allt för att försöka förstå sin knasiga matte! =D

Photo 2013-04-09 19 44 28

”Okej, jag står väl kvar här då…”

FjärrYoggi är helt underbar i detta moment!!! Han blir så glad och sprallig och börjar helt plötsligt flippra mellan sitt och ligg helt på eget bevåg och jag kan inte sluta skratta! DET är något mer jag tror starkt på: glädjen i träningen. Jag har släppt alla krav och all press — jag vill ha glada och träningsvilliga hundar! Jag kommer tillåta glädjeskutt och tjuvstarter, det är inte blodigt allvar och jag blir alldeles varm i hjärtat av deras entusiasm. Speciellt viktigt är det för mig med Yoggi — för jag har egentligen bränt mina broar med honom genom felaktiga träningsmetoder innan jag visste bättre. Det svider och är asjobbigt att tänka på, men jag är dubbelt tacksam över den glädje han visar nu och jag kommer ALDRIG mer att träna med annat än ren och skär glädje som motivation. Vill de inte så vill de inte — det kommer att vara mer på deras villkor i framtiden. Han har i alla fall inga problem med skiftena, han flyttar heller inte bakdelen så det ser grymt snyggt ut! Mitt lilla stjärnskott!

ApporteringHarry fick idag börja med apporten i klass 2, för att komma igång — jag tycker 1:ans moment är sämst! Här insåg vi dock ett problem: han tjuvstartar! Jag gjorde så att jag lät honom genomföra hela apporteringen för att inte riskera att han slutar hämta, men jag höll inne med bollen när han hade lämnat av apportbocken. Sedan körde jag med ”stanna” innan jag kastade några gånger och då gick det bättre. Sista försöket sa jag inget och han ryckte till i kroppen när apporten landade — men satt kvar! Duktig pojke! Han kom också in och satte sig vid sidan och höll kvar apporten — det finns hopp!!! Yoggi  har ju på tävling stannat kvar ute med apporten, så här får jag jobba upp belöningen så att det är värt att komma in med den igen… Han slänger den gärna framför mig, men jag är noga med att alltid be att få den korrekt överlämnad även om han har ”tappat” den en gång… =D

Photo 2013-04-09 19 27 27

Se så fint han sitter, min lille prins!

Jag är så sjukt nöjd med båda våra fina, underbara killar!!! Och med min älskade Anders: vän, hjälpreda, mentor, tränare, extra ögon, stöd, bollplank, husse — du är vårt allt. Så nu är vi anmälda till LK1 i Eskilstuna 1/5 — bra avbrott i bröllopsstöket! Då kollar vi hur vi ligger till, sedan väntar vi till juni och efter bröllopet innan vi kör igång ordentligt! =D TAGGAD!!!

 

 

 

3 thoughts on “Det Tror Jag På!

  1. men Sarah! i nya tvåan är ställandet på inkallning borttaget så isf gör Yoggi treans moment – faktiskt 🙂 kul att ni är igång igen… jag har haft kursupptakt men Rut ska dras igång nu med! kram

    • Hahaha, vilken koll jag har!!! =D Har de ändrat något i klass 1? Så jag inte lär in fel program med Harry… =D Rutan är ju redan expert, hon behöver inte lära sig mer! Kram!

      • ja! på ålatsliggningen ligger hundarna med sju meters mellanrum och föraren står bara tio meter bort!(förr var de 20 m). På apporteringen får du nu hålla fram föremålet när du vill själv o ge kommando när de sagt att momentet startat – förr skulle man ju hålla fram apporten framför näsan en stund innan man fick kommendera men det är alltså också borta!

Kommentera

