Ett Kvällspass på Bruksan!

Efter lite vila igår så ville jag köra på med lydnaden igen och det är svårt, för han gör det mesta väldigt bra på träning… Så det känns som att det finns risk att jag övertränar honom (inte så bra på att bara köra ett moment eller så…) och samtidigt vet jag inte hur mycket jag törs lägga in nya moment inför 2:an… Jag hade tänkt avancera hoppet idag, men så tjuvstartade han i 1:ans moment och då drog jag i handbromsen direkt! Jag vill verkligen bli av med 1:an, lägga den bakom oss (efter 5 år…) och gå vidare! Anders var med som kommendant och fotograf — strålade på båda sina uppgifter — Yoggi blev kvar i bilen.

Linförighet: jättesvårt! Så fort kopplet åker på, så stänger hjärnkontoret ned lite grann och nosen slås på. Jag jobbade väldigt mycket med belöningar, KORTA sträckor och mycket svängar och halter. Vänstersvängar har vi extremt svårt för… Jag kommer troligen att snubbla över honom en vacker dag. Mer focus där helt enkelt!

IMG_6978

Finaste!

Läggande: ja, jag körde med några rejäla DK:n idag, det var blött på marken och han var rätt ovillig att lägga sig ned helt och stödde sig väldigt mycket på armbågarna. Jag kan förstå honom, men jag kan heller inte styra vilket underlag vi kommer att tävla på så det är lika bra att vara konsekvent.

IMG_6983

Se så fint han kan ibland!

Inkallning: suveränt idag! Inga krossade knäskålar idag heller och jag lekte lite med avståndet, men det är inget problem för honom — lät honom till och med springa förbi belöningen utan problem. Guldgossen min!

IMG_6988

Jag kommer, matte, jag kommer! =D

Ställande: här känns det som att jag kanske är onödigt osäker… Han gör det nog bättre än jag ger honom credit för, jag använder alltså DK helt i onödan — ska genast jobba bort det!  Det som oroade mig lite dock, var att när jag vände upp emot honom så röck han till i hela kroppen och var på väg framåt för en inkallning och det känns inte bra!

IMG_6982

BOLL!!!

Apportering: det här har gått från att vara mitt absolut hat-moment till att vara alldeles, alldeles underbart! På träning i alla fall… Jag börjar ju med att kasta ut den (2:ans moment) åt honom, för att få upp lite ”go” och tyvärr har vi ju insett att han tjuvstartar alldeles för ofta, men jag tänker inte bråka med det nu — jag är så glad att han håller och bär med stor glädje och utan trams!

IMG_6992

Där var den!

IMG_6993

Bäst jag springer med den till matte…

IMG_6995

Meh! Klantiga människa!

Hopp över hinder: springa vid sidan & tjuvstart… Usch! Men Anders sa att han kom ihåg att vi körde med ett ganska högt hinder (4 plankor) och satte honom ganska nära och då hade det gått bra. Så vi testade samma taktik idag och det gick kanoners! Men jag törs inte träna in några uthopp innan 1:a priset är i hamn…

IMG_7001

Åhhh hej!

IMG_7013

Strykande nära…

Jag är så himla glad över vår lilla toksvans idag! Trots ganska rejäla störningar (en EXTREMT högljudd tjej som tränade i övre delen av plan, samt en hel kurs på den andra) så höll han ihop och presterade väldigt bra! Jag behöver som sagt bara tagga ned själv och låta honom tävla, tävla, tävla tills det inte är någon big deal längre. GLAD MATTE!!! =D

IMG_7006

Där var den!

IMG_7008

Titta vilken fin boll jag hittade!

IMG_7009

På temat: Harry har alla tassar i luften samtidigt…

One thought on “Ett Kvällspass på Bruksan!

Kommentera

