Rutan-pass med Grabbarna

Idag var min plan att köra vårt första pass med rutan och jag hade bestämt mig för att köra det med en tasstarget, eftersom Harry redan är inklickad på det, samt boll att kasta som belöning. Så vi packade med oss koner och belöningar och traskade ned till fotbollsplanen, som faktiskt var riktigt torr och fin och medan jag körde lite kontakt, fritt följ och target så var Anders duktig och mätte upp 3 olika rutor (3*3 m) åt oss och placerade ut den första.

Harry: jag började med att ta med honom in i rutan och se var jag la targeten (lite bakom mitten) och sedan lockade jag med mig honom ut igen och ställde upp ca 5 meter ifrån. Han sprang ut jättefint! Jag belönade med rösten och kastade bollen. Sedan gjorde jag 2 skick till och han sprang helt rätt varje gång! Prinsen! Så gjorde vi likadant på de andra två rutorna som Anders hade mätt upp och han missade bara en gång — då ökade jag avståndet till rutan och fick direkt träff! Jag är supernöjd med Harry’s första pass i rutan och tror att det är ett bra upplägg att ha pass med rutan och fjärr att variera tråkiga 1:an med. Här kommer ett gäng sköna bilder:

IMG_7017

Kommer det någon belöning?…

IMG_7021

Target!

IMG_7022

Nu var jag duktig — kasta hit bollen!

IMG_7025

Min! Min! Min!

IMG_7030

Vad glor du på???

IMG_7043

Du ska slå tassen på den här — förstår du? Ehhh…

IMG_7045

Bästa teamkompisen!!!

IMG_7052

Tass på!

IMG_7067

Jag tar den!!!

Yoggi: han var idag HELT VILD!!! Han hade suttit och tittat på när Harry tränade och det är lite som att dra upp en Duracell-kanin på speed… Så det blev mest skratt, dubbelvikt nästan hela hans del av passet — vi måste filma så ni får ta del av det! Jag tänkte köra med tasstarget på honom med, men det var en dum tanke… Tydligen… Jag hann knappt vända upp och ställa upp oss första gången innan han rusade iväg och ställde sig i rutan — han sket fullkomligt i targeten! Sedan var det rally med bollen typ 45 varv runt planen med ett glatt morrande och världens gladaste terrierkropp! Ett rent lyckopiller att se! Vi gjorde några repetitioner och han var helt tossig, så det var kanske inte de bästa rutorna tekniskt sätt — men den glädjen… Helt otroligt!

IMG_7084

Han satt lite still i alla fall!

IMG_7085

Här?…

IMG_7091

Ååå, vänd!

IMG_7080

Bollrally!!!

Kommentera

