Ännu Ett Kvällspass till Samlingen…

Jag vet inte riktigt vad jag hade för plan idag, jag tror jag hade tänkt köra rutan och linförighet — men jag glömde konerna hemma… Så jag (flexibel som man är) ändrade om den eventuella planen till att köra programmet med Harry och vissa moment med Yoggi.

Linförighet/Fritt Följ: det är svårt att bli av med ”promenad”-attityden på Harry så fort kopplet kommer på, vet inte riktigt hur jag ska ändra på det… Han går jättefint stundtals och sedan tror han att det är promenad… Jag kör aldrig några långa sträckor, jobbar mest med svängar och halter, men det verkar inte hjälpa. Tips någon? Yoggi var jätteduktig, men han plogar ganska mycket. Jag vill inte bråka med honom, han är glad och tycker att det är kul och det är viktigare för mig än en helt korrekt position.

Läggande: gick faktiskt riktigt bra för Harry idag, när jag väl vågade släppa på kontrollbehovet! Dock vill han resa sig alldeles för snabbt när jag kommer in till honom… Vi körde med olika frekvens på uppsättandet för att korrigera. Yoggi briljerade som vanligt i detta moment och lade sig med en smäll även när det var Harry som fick kommando! =)

Inkallning: detta är ju Harry’s absolut bästa moment, så jag försvårar det lite. Jag körde mycket längre avstånd och ibland förbi en jätterolig boll som låg på planen — inga problem för Smarrpan! Yoggi är samma sak och jag fortsätter med att köra det som nu då har blivit 3:ans moment: inkallning med ställande. Han stannar väldigt fint på bara handkommando och nu när jag tränar med boll så har han inga tendenser på att bromsa upp och smyga fram till halten som han gjorde innan! Jag gör mina första repetitioner som raka inkallningar där jag kastar bollen bakom mig när han närmar sig — det gör susen för tempot om man har det problemet! =)

Ställande: här är det fortfarande problem för Harry, han stannar inte, smyger efter när jag gått en bit eller så. Jag vet inte vad jag ska göra, men just nu känns det som att jag hellre tar avdrag för ett litet DK än bommar hela momentet…

Fjärr: Yoggi gör helt suveräna skiften, men jag har insett att jag är helt ute och cyklar!!! Jag har samma handtecken för ”sitt” i fjärren som jag har för ”stå/stanna” i inkallningen!!! *gulp* Hallå pedagogiskt… Stackars hund! Så när jag väl kom på det så var vi tvungna att komma på ett nytt handtecken för ”sitt” och det var Anders som kom på det. Sedan körde jag på som ingenting och första försöket bommade han, men eftersom jag kör med röstkommando också som kom han snabbt med i matchen! Nu gäller det att jag kommer ihåg och fortsätter köra med det… =S

Apportering: alltså, jag blir så himla glad över Harry’s apportering!!! Jag börjar ju med att kasta ut den och fråga mig inte hur det går till, men han kommer självmant in till sidan med den fast jag aldrig har tränat det med honom!!! Yey, lyckobonus! Han gjorde även ordinarie moment väldigt bra! Yoggi har verkligen skärpt till sig och stannar inte kvar ute med apporten! Han jobbar också in mot position vid sidan!!! Min prins!!!

Jo, man kan lugnt säga att jag är en väldigt nöjd matte idag, som alla dagar nu för tiden! Harry och jag har även anmält oss till en grundkurs i agility på Botkyrkas BK, mest för att få vara med våra favoriter Karin & Hugo — men även för att lära oss något! =P

Eftersom grabbarna är så duktiga så ska de nog få nya bollar nu, de gamla ser ut såhär:

Photo 2013-04-17 22 58 55

Blääää!!!

Kommentera

