Certifierad Turisthund?

Ja, det finns många olika certifieringar, men om jag skulle nämna en som jag tror att mina hundar har erövrat helt på egen hand — så är det just Turisthundar. Dels så reser de självklart en hel del och vi hoppas på att åka på bilsemester i Europa med dem kanske redan nästa år. Men framförallt så är de FANTASTISKA ambassadörer här i Sverige, för utländska turister och jag törs säga att de finns med på kort över hela världen. Jag tycker att det är superviktigt att sprida en positiv bild av mina hundar, rasen och ibland hundar i största allmänhet och mina hundar gör verkligen ett kanonjobb!!! Många människor har inte möjlighet att ha hund, vissa är rädda för dem och andra har bara inte förstått att livet är ju så mycket bättre med hund! Sedan är det viktigt att man känner sin hund och vet att den är trygg i olika miljöer och med att främmande människor klappar på den — jag står alltid nära och berömmer med låg röst när mina hundar ”jobbar”.

Häromdagen mötte vi ju upp husse i Gamla Stan och det är en guldgruva för Turisthundar! Jag stod kvar utanför SF Bokhandeln med hundarna och då kom en liten pojke fram med sin pappa och storebror, de talade varken svenska eller engelska, men pojken ville så gärna klappa hundarna och jag vet att de inte har något emot det. Det var bara att pojken hade en fjäder i ena handen som Yoggi var ruskigt intresserad av, så han försökte bara komma runt till den och pojken snurrade åt andra hållet för att kunna klappa mer! Så söta! Ibland har vi bara suttit och fikat och folk kommer fram och frågar om de får ta kort, en del tar kort utan att fråga, liksom mer smyger sig på… Sist satte vi oss för att fika på Stortorget och medan Anders gick iväg för att köpa te, så kom det först en dam och helt sonika satte sig bredvid Yoggi medan hennes väninna tog kort. Hon reste sig, ropade ”Spatsiba” och sprang vidare — mycket lustig upplevelse! Sedan så satt det ännu en dam som talade ryska (tror jag…) på bänken bredvid oss och hon pratade med både Yoggi & Harry väldigt länge och de visade upp sina allra bästa sidor! =D Hennes dotter tog kort och försökte på ganska knagglig engelska förklara att hennes mamma älskar hundar, men att det bara finns stora och arga hundar där de bor. Den gamla damen blev alldeles överlycklig när Harry gav henne några blöta pussar på kinden. Tänk att en liten hund kan sprida en sådan lycka! En gång satt vi inne på ett glasscafé och hundarna satt utanför, fönstret var öppet så vi hade dem ”hos oss” i alla fall — då kom det en hel grupp med japanska turister och fotade som galningar! Ofta när vi går i Gamla Stan (eller var som helst där det är mycket folk), så brukar jag slänga upp Yoggi över axlarna. Det är ett enkelt sätt att hålla honom undan från att bli trampad och jag behöver inte ha stenkoll på om vi möter hundar eller inte. Det är dessutom en riktig publikfriare som till och med brukar kunna få stela, tråkiga svenskar att le och dra fram kameran! =D

Photo 2013-04-30 15 21 53

Turistterriern Yoggi på uppdrag i Gamla Stan

Kommentera

