Morgongympa de Lux!

I morse vaknade jag hyfsat tidigt och bestämde mig för att Yoggi skulle få köra ett pass agility nere på klubben, för att han var så duktig och inte klagade igår när Harry var på kurs. Sagt och gjort, packade hundar och tusen prylar samt kamera  och for iväg. Gick en sväng i skogen för att värma upp och band sedan upp dem medan jag plockade fram.

Jag började med att köra balansbommen och han gör det faktiskt riktigt bra, kan ha lite bråttom upp ibland… Men jag är noga med att belöna i kontaktfälten för att undvika hopp upp och ned.

IMG_7179

En liten border balanserade…

Sedan började vi jobba med hopphindren, från 1 till och med 4 i rak kombination och jag är noga med att låta honom springa igenom alla stöden även när det bara är ett hinder. Jag kör från båda håll samt ser till att träna med att vara på båda sidorna om Yoggi, belöningen blir boll eller dramkampskanin! =D

IMG_7181

Här kommer Den Flygande Köttbullen!

Därefter skulle vi jobba med den platta tunneln och jag tänkte köra samma inlärning som de gjorde på kursen igår, där man sätter hunden på ena sidan och går och håller upp tunneln — då talade Yoggi med all önskvärd tydlighet om för mig att han minsann inte är på samma nivå som fjantiga lilla Harry och for igenom hela tunneln innan jag hann säga ”pip”! Duktiga lilla pojken!

IMG_7180

TITTUT!!!

Sedan hann vi även med längdhopp och började lite med slalomet, som egentligen är det enda han har kvar att lära sig. Jag har bestämt mig för att köra 2*2 metoden, samt hitta någon kurs i handling, helst privat. Kunde inte låta bli att köra lite med Harry också, men bara hopphindren och tunneln — han var SUPERDUKTIG! Han smet inte vid sidan av en enda gång!!! Däremot fastnade min hand mellan hans tänder två gånger när han blev lite jätteglad! =D

Vi avslutade med att äta frukost på en klippa vid sidan av planen och njöt av en fantastisk start på dagen!!!

2013-05-07 11.05.02-2

Bästa vännerna! ❤

Kommentera

