Suck…

Alltså, jag älskar Harry, det gör jag verkligen. Bara inte så mycket just idag…

Vi åkte förbi klubben och körde lite agility innan spåret, för om han har för mycket energi så är det helt omöjligt att spåra med honom. Sedan drog vi bort till Västerhaninge och Hundläroverket och dagens domare Irene Westerholm. Hon började skratta åt Harry redan på vägen till spåret, sa att hon aldrig sett en hund som går och slår så konsekvent bara på rak väg… Kul att ge en erfaren etolog en ny uppelvelse! =S

Spårstarten gick i alla fall bra, han pep iväg uppför en bergsknall och spårade bra i ca 30 meter. Sedan skulle han kissa på en gran och därefter var det stopp. Han vindade massor, sprang fram och tillbaka (upp och ned för berget — tack!), kissade, badade, lyssnade på höns och spårade någon meter här och där… SUCK! Sabla hund! Irene sa att det syns att han kan spåra, men han är lat och nonchalant och tycker att det är lite för lätt och då hittar han på roligare saker. Så nu är jag beväpnad med massor av tips på hur jag ska träna: vi får helt enkelt börja om från början och ”programmera om” hans spårning, inte släppa honom på lång lina, utan göra korta släpspår och ”tvinga” honom att hålla sig till spårkärnan. Så får vi ser om det ger resultat över sommaren, då kanske vi kan testa igen.

Tur att jag har fina Yoggi att glädja mig åt, han ska nog få starta en träningstävling i agility på hemmaklubben på torsdag! =D

bild-25

Jag tyckte han frös! =D

One thought on “Suck…

  1. Haha sicken rackare!
    Ture tyckte anlaget var dötrist och alles för lätt men tillslut fick vi till det. Öppenklass spåren gick bättre. Lycka till med träning och tävling!
    Ses vi på Årets Border eller i Norrköping på söndagen?
    kram från oss på Ön 🙂

Kommentera

