Harry – Med ett Stort Hjärta i Samhällets Tjänst

YES!!! Harry går från utvisningsbåset till piedestalen den här veckan! Idag klarade han nämligen Lämplighetstestet för utbildningen till Terapihund på Svenska Terapihundskolan!!! HURRA, HURRA, HURRA!!!

Det började bra, jag höll på att varken hinna eller hitta dit… Stackars Nina & Sara fick spendera sin rast med att guida mig på telefonen! Men fram kom vi med andan i halsen och så skulle de göra sitt test med lite olika moment:

  • Lydnad: sitt-stanna kvar och ligg-stanna kvar var inga som helst problem. Däremot att sitta kvar medan jag fick gå fram och prata med Nina, det var han inte helt med på — hon verkade ju jättekul att prata med! Men han satt kvar efter en påminnelse i alla fall! Att han är översocial är inget jag tänker försöka träna bort direkt!
  • Socialt: Nina satt på en stol och kallade på Harry som då satt bredvid mig. Han sprang direkt iväg och pratade med henne istället! Sedan råkade han hitta en doft… De hade haft en tik där precis innan honom och en löptik helgen innan… Så efter det var det lite si och så med intresset för Nina…
  • Ljud: jag & Nina stod och pratade och Sara släppte en metallskål med bestick i rätt ned i golvet. Harry hoppade till och gick genst fram och kollade i skålen — inte direkt någon påverkan kan man säga! =P
  • Lek: jag fick leka med Harry och en av leksakerna jag hade tagit med och det var inte så svårt!
  • Främmande föremål: Sara & Nina kastade en stor röd filt mellan sig, över Harry. Han tittade på den lite som man gör på en tennismatch, sedan letade han dofter istället.
  • Hotfull person: Sara gick ut och kom tillbaka med filten över sig, hukande med släpande steg och bara stirrade på honom, eller skrek. När hon inte sa något så skällde Harry ut henne ordentligt, men så fort hon sa något så blev han tyst. Så höll de på en stund. Så fort hon satt sig på huk så sprang han fram och pussade henne i ansiktet! Vår lilla kärleksfulla, underbart snälla hund!!!
  • Åka hiss: det tyckte Harry var barnsligt enkelt! =P

Han seglade genom testet med gott omdöme, enda nedslaget var skällandet på stirrande person. Det har jag dock inga som helst problem med, det är lätt att träna om och jag VET att han aldrig någonsin skulle agera, han bara varnar. Det är inte heller okej i den här situationen, men som sagt, det är inte ett problem. Han backar dessutom av och lägger aldrig tyngdpunkten framåt för att markera hot. Han är bra fin, min lille prins! Tyvärr så är utbildningen som börjar i juni fullsatt, så vi får vänta till hösten innan vi kan börja, men det ska bli så kul!!! Jag är övertygad om att Harry är skapt för detta, han har visat oss många gånger under årens lopp vilket stort hjärta han har, att han älskar människor och vill hjälpa de som har det svårt. Han är helt enkelt en fantastisk liten terrier som jag älskar och beundrar högt. Frågor på det? =D

2012-06-10 00.25.00

Harry – Agent med Rätt att Älska!

 

Kommentera

