4 Timmar Agility Del 1

Igår var det dags för mitt och Yoggi’s första pass för My och jag packade även med mig Harry, då Anders skulle ta bussen direkt till brukshundklubben efter jobbet. Vi byggde fram 6 hopphinder, 2 tunnlar och ett slalom med 4 pinnar och bågar. Vi började med att köra slalom, i koppel och han fattade ganska snart vad han skulle göra och började bjuda framåt – men ibland hoppade han över eller sprang förbi för det var ju mycket enklare!

IMG_7403

Släng dig i väggen Stenmark!

Därefter var det dags att ta tag i det ordentliga problemet: mig… Jag har ett ganska stort, litet kontrollbehov och det ställer ofta till det för mig i hundträning och det märkte My snabbt idag. Jag MÅSTE lära mig att lita på att Yoggi gör det han ska, för det för han för det mesta. Så vi hade byggt upp en oval kan man säga, med en kort tunnel på ena kortsidan och en lång på den andra och sedan 3 hopphinder på varje långsida. Vi upptäckte snart att den korta tunneln var ett litet problem, för han såg inte ingången på samma sätt som med den långa som vinklas upp mot hopphindren. Men han är helt suverän på raksträckor och har ett fantastiskt driv framåt, oavsett vad som ”står i vägen”! Min fina lille Yoggis! Så himla skönt och lyxigt att träna helt själv, jag slipper ju stressa upp mig över att någon annan hund ska komma framspringande och skrämma honom. Och så mycket tips och trix jag får från My, hon är helt sinnessjukt kunnig! Så hon korrigerade snabbt övningarna när det blev fel och snart fick Yoggi bra fart och driv igenom båda tunnlarna!

IMG_7407

Tunnlar är en baggis för grythundar!

IMG_7409

Tjohoo!

IMG_7395

Kalla mig Lille Skutt!

Korten är från banan som Anders & Harry fick köra på kursen efter oss och jag kunde såklart inte låta bli att ta ett varv med Yoggi i deras paus… Han har ju kört alla hinder, så jag hade inte en tanke på att visa honom A-hindret innan vi körde… BIG MISTAKE! Han körde full fart upp på det och KASTADE sig rakt ut!!! Shit! Jag trodde han skulle slå ihjäl sig!!! Men han gjorde en kullerbytta, skakade på sig och sprang sedan upp och ned på den som en galning! Inte direkt någon kvarvarande rädsla… Tokiga terriers!!!

IMG_7399

Något nervös matte får Yoggi att ta det lite lugnt…

IMG_7406

Det syns verkligen att han älskar det!!!

IMG_7400

Hole in one så att säga!

Jag är så lycklig!!! Yoggi älskar det över allt annat, han skiner av lycka och glädje och det finns ingen som tror att han är 8 år när han kommer in på banan! Nu är det här vår grej, jag kommer inte att sätta Yoggi på paus mer, han ska få köra agility och tävla så länge han vill och orkar. Min älskade, älskade lille vän, att se honom så glad gör mig så fantastiskt varm i hjärtat. Du & jag, Yoggi – för alltid.

Kommentera

