Att Träna en Matte…

Yoggi har ju lite problem med sin sociala kompetens som ett resultat av att han blev anfallen som valp och därefter ansett att jag bevisligen inte kan skydda honom från allt. Det är det absolut jobbigaste i mitt liv som hundägare, jag ser det som ett enormt misslyckande och det gör vardagen väldigt mycket svårare än nödvändigt. Samtidigt som det är Yoggi som det har drabbat, så har det suttit kvar än mer i mig och jag har inte litat 100% på honom med andra hundar. De enda som han har fungerat felfritt med är hundar med VÄLDIGT tydligt kroppsspråk.

Nu bor det ju två golden retrievers i Stavsjö och de måste dela hus när vi ska vara här, vilket har gjort problemet än mer påtagligt och fått mig att inse att det är ohållbart. Först sa jag: Han är 8 år, låt honom vara, det är inget att börja bråka med nu. Men så hoppas vi ju på att han ska leva många år till och följa med ut i skog och mark. Så idag tog vi med oss Seifer, 1-åringen, ut på långpromenad på kvällen. Jag var SKITNERVÖS rent ut sagt!!! Men beväpnad med säkert 1 kilo leversnittar och en enda tanke: det här bara MÅSTE fungera.
Först satt jag på trappen med Yoggi i koppel och belönade honom varje gång han tittade på Seifer utan att morra, eller varje gång Seifer kom nära. Sedan gick vi iväg och när jag släppte Yoggi så tror jag att pulsen låg kvar på 200 i säkert 10 minuter–jag var helt slut i kroppen!!! Men Yoggi gjorde INGENTING! Han sprang runt, de nosade på samma fläckar, sprang jämsides, Seifer brakade rätt in i honom — inte minsta lilla grymtning ens!!! Jag är så otroligt glad och stolt över min lille parvel, och mig själv som lär mig lita på honom och släppa taget lite, lite grann.

20130608-003145.jpg

Kommentera

