Vi Utvecklas…

…fortfarande efter 8 år tillsammans, min Yoggi och jag. Det är ganska fascinerande. Vi har varit med om väldigt mycket ihop och jag älskar honom för alla hans underbara sidor och lär mig leva med de sämre. En bättre och mer trogen vän kommer jag aldrig få. Agilityn har cementerat detta för mig – det är min gåva till Yoggi för allt  galet och tråkigt som han stått ut med under alla år. Nu är det hans tur att få skina och göra något han älskar med varje fiber i sin lilla terrierkropp!

Så igår var det åter dags för träning för världens bästa My och första passet på hemmaklubben. Upptäckte tyvärr att våra bågar inte passade på det riktiga slalomet, men My hade med sig bågar och jag kan ju fortsätta träna på vårt eget slalom. Det här byggde vi fram:

agility-traning-2013-06-10

Vi började med att titta på slalomet och då med 4 pinnar och bågar till att börja med. Jag berättade hur vi hade tränat och jag fick köra med honom lös — han var jätteduktig! Visst, han missar ibland och tjuvar ibland, men det är 2:a gången vi kör för My… Han har helt klart svårare när jag är på hans vänstra sida, men så är det i allt med honom, så det är bara att träna mer på det så han inte tycker det är så konstigt. Sedan la vi till två pinnar och körde slalom med 6 pinnar, första varvet hade jag koppel på, men sedan åkte det av för han skötte det galant! Finpojken!

Därefter började vi med linjerna och först den diagonala 1-3, vilket gick bra. Sedan skulle vi jobba på svängen 3-5 och ”ut”, då Yoggi måste klara sig själv och hitta suget till rätt hinder. Det gick bra så länge jag hade leksaken, men när jag inte hade den så var det som att jag tappade all min egen övertygelse och förde naturligtvis över det tvivlet till Yoggi, som stannade. Dessutom smet han av banan till sin älskade Morrfar varje gång han tyckte det blev jobbigt och han gjorde ”fel”… Men My är väldigt bra på att tala om för mig när och vad jag missar på ett pedagogiskt och konstruktivt sätt – så vi löset det med. Därefter la vi till ett framförbyte och körde 1-7 (vänstra) – det gick KANON! Det roliga var att det aldrig var bytet som var svårt, vilket både jag & My trodde, utan det fortsatte att vara tempot och ”ut”… My stod hela tiden efter sista hindret med kamptrasan för motivation och belöning – hon har ju en kamp-sheltie så hon vet hur man gör! =D Sedan gav vi oss på bakombyte och det har jag ruskigt svårt för! Mycket bättre på framförbyten… Vi körde 2-8 (höger 7), med bytet vid 6:an. Jag missade rejält och Yoggi stack förbi hindret ett par gånger.

Yoggi fick massor med micropauser och sprang ut till Morrfar och drack vatten när han blev törstig – skönt att han tar lite ansvar själv! =D Sedan tog vi fram bordet och lyfte ned ena delen av balansen för att träna nedgångar. Då la My en slalombåge över för att lära honom att bara springa rakt igenom utan att hoppa ned. Det gick kanoners och vi lyfte upp den igen och tränade på hela. Det är SJUKT jobbigt att hinna med på dessa raksträckor!!! =O Vi avslutade den delen med att köra bana 1-10 (höger 7) och vi fick till både framför- och bakombytet samt alla hopp!!! DUKTIGA, DUKTIGA lilla Yoggis!!! Tyvärr så trampade jag ”igenom” på sista raksträckan och min höftskada är nog inte direkt hälsosam längre — så i morgon blir det vårdcentralen… Men, ni vet vad de säger: no pain, no gain!

Yoggi är bara en sådan fantastisk liten krigare, fast han blir trött så bara gasar han järnet och kämpar på med stort hjärta! Älskade vän, tack för att du är med mig alla dagar.

Yoggi & jag b&w

Best. Friends. Forever.

Yoggi Sickla

Kärlek.

One thought on “Vi Utvecklas…

  1. Känns så härligt att läsa om era agilityframsteg 🙂 Det känns extra bra när jag läser dina possitiva kommentarer om My 🙂 då får jag det bekräftat att jag valde rätt som skickar henne på A1- utbildning så att hon får bli ”riktig” agilityinstruktör 🙂

Kommentera

