How Yoggi Lost His Groove…

I morse började jag dagen med att gå en sväng med Yoggi och hamnade vid en liten sjö nära oss, där jag insåg (efter 8 år mind you…) att det absolut lättaste sättet att trimma hans päls — är att se till att han har en and att titta på! Vår lilla ornitolog! Sedan tog vi en sväng i skogen innan det blev varmt.

På eftermiddagen var det dags för agility för bästa My och tyvärr har jag ingen skiss att bjuda på idag, för jag kommer inte ihåg alla hinder och svängar! Det bestående intrycket är dock att Yoggi totalt saknade motivation till att träna idag. Han lyssnade inte, stack ifrån och var allmänt inte med! Det kan vara kombinerat med lite värme, men det är inte hela anledningen. Yoggi har varit i ensamt majestät i 3 veckor nu och det märks, han är mycket mer taggad och motiverad när han har Harry att mäta sig mot, träningsmässigt. Så det blir nog bra att lill-prinsen kommer hem till helgen och ser till att kungen får jobba lite för brödfödan! Det är helt suveränt att ha två hundar att köra, dels blir det mer naturlig vila och pauser och dels så blir motivationen så mycket högre när man måste se kompisen få ha roligt och köra.

Men han var inte helt hopplös idag! Det gick inte särskilt bra med hopphindren och bytena, men slalomet! Vilken liten snubbe! Han bara gled igenom och My var väldigt imponerad av hur snabbt han lärt sig med 6 pinnar nu – vi körde inte ens med 4!!! Han var så duktig att hon faktiskt la till 2 pinnar och vi körde alltså med 8 stycken!!! Imponerande. Dock så har jag ju inte bågar så det räcker, så jag fick köra honom i koppel för att kompensera, men ändå. Sedan har vi förstått att Yoggis stora grej i agility är balanshinder! Balansbommen far han ju över som ett skållat troll och tar som bonus även när den inte är med i övningen! Söt-råttan! Idag bekantade han sig dessutom med gungan… My insåg snabbt att vi är tvungna att lära in att han måste stanna i kontaktfältet, för han bara rusade över och fortsätter han med det när ingen kan ta emot gungan — då kommer vi få se många flygturer… Det gick inte att ha honom lös bredvid den — han bara sprang upp och ned på den hela tiden! Knas. Jättekul att se att han bara går från klarhet till klarhet när det gäller de olika hindren. My sa idag att hon tror att vi kanske kan komma ut och starta någon liten tävling innan årsskiftet!!! =D Fina lille Yoggi, med rätt motivation så kommer han glänsa! Nu är det tyvärr 2-3 veckor tills My har tid med oss igen och under tiden ska vi så klart träna själva, och nästa pass blir nog på torsdag.

Idag har jag även påbörjat mitt eviga projekt med hundmöten igen. Yoggi blir ju alldeles uppstressad av att möta andra hundar och han drar även igång Harry. Nu när vi ska utöka flocken, så vill jag inte riskera att han överför det på nästa hund och jag kommer därför att lägga massa energi och träning på just detta — vilket jag borde ha gjort för länge sedan! Men i morse beväpnade jag mig i alla fall med klicker och godis när vi gav oss ut. Eftersom  mitt mål är att ”vända” på hans känslor vid hundmöten så kommer jag enbart att använda positiv förstärkning: när han ser en hund så säger jag ”Titta!”, klickar och belönar — innan han hinner jaga upp sig! Jag tycker att klicker är oslagbart i sådana här fall och jag såg resultat direkt! Första hunden vi mötte gick han förbi i långt koppel, hela tiden med blicken på mig. Mycket bra!!! ska även jobba med honom enskilt när Harry kommer hem, för det är smått omöjligt att göra det när man har båda två med sig. Harry älskar ju egentligen alla hundar, han skäller bara på dem när Yoggi börjar gruffa, men jag kommer ändå att jobba enskilt och likadant med honom – för att verkligen befästa en positiv magkänsla! Jag vill ha trygga och glada hundar! =D

2 thoughts on “How Yoggi Lost His Groove…

  1. Intressant att läsa om din träning med hundarna. Eja blir helt galen när andra hundar rusar runt på agilitybanan och skäller eller belönas. Om jag ska starta henne i det tillståndet hinner jag inte med och hon är alldeles för snabb och tar egna initiativ. Kallar det ”crying for controle”. Hur funkar det när du kör med en av hundarna? Blir den andra upphetsad då?

    • Ja, Yoggi blir helt vild när han ser andra hundar köra agility, han bara ligger och tjuter! Han skäller aldrig på plan, men när han inte får köra själv så är det värre. Harry är mest vild hela tiden… =D Men jag upplever att det är en positiv konkurrens dem emellan som bara höjer deras motivation!

Kommentera

