Professor Yoggi

Life-lessons Yoggi

Klicka på bilden för att förstora!

Mina hundar lär mig så mycket och framförallt Yoggi. Jag har alltid sett honom som en liten farbror, med rutig manchester-kavaj med lappade armbågar, glasögon och pipa! Idag gjorde han det ännu tydligare för mig… Jag håller ju på och jobbar med hans hundmöten och i morse tog jag med mig träningsväskan, klickern och massa godis när vi gick ut. På vägen till fotbollsplanen höll jag som vanligt på med massa saker samtidigt och framförallt att skriva på FB samtidigt som vi gick. Då känner jag hur Yoggi spänner upp sig i kopplet och sedan tittar strängt på mig! BUSTED! Han är så klok min lilla hund! Då var det ju en hund långt framför oss och jag skulle ha varit mer uppmärksam, sagt ”titta”, klickat och belönat! Istället fick Yoggi en chans att träna mig! Duktiga lilla vovve! Sedan gick vi ned till fotbollsplanen och körde ett lydnadspass. Jag sörjer fortfarande över att jag förstört hans position vid sidan, men jag får vara glad för de små framsteg vi gör och jag är väldigt noga med att bara leka fram detta moment! Läggandena och ställandena är klockrena! Inkallningen är lite förstörd för att den är intränad med ett ställande och det är nu borttaget ur klass 2… =( Så han smyger fram första biten och jag måste vara väldigt ”flaxig” för att han ska sätta fart mot mig… När vi var klara med lydnaden så fick jag ett galet infall att börja med löpningen igen och körde 4 varv runt planen (1 km), med Yoggi i släptåg — fast han sprang mest och lekte med en pinne och morrade åt mig! =D

Efter lunch gav jag mig ut igen och hade med mig morgonens läxa i färskt minne, så telefonen var undanstoppad och allt fokus var på Yoggi och vår omgivning. Jag måste säga att jag redan, efter bara några dagar, känner en STOR förändring i min egen attityd till hundmöten! Tidigare så har jag nästan fått ont i magen så fort jag ser en annan hund som vi måste passera/möta, men nu letar jag verkligen efter dem och ser dem som perfekta möjligheter att träna!!! Snacka om skillnad och förstå vad mycket negativ energi jag har överfört på mina stackars hundar utan att tänka på det! =S Sedan måste jag faktiskt ge mig själv en stor eloge för ett perfelt genomfört hundmöte!!! Det kom en tant med en förvuxen yorkie, i flexikoppel (gaaaaah, mitt hatobjekt nummer 1!!!) och ingen vidare koll på läget. Jag sa ”titta”, klickade och belönade Yoggi, ställde mig med ett ben framför honom och ett längs med hans sida (så han inte behövde hantera situationen alls), blockerade ut yorkien (som tanten hade i långt koppel och släppte fram hela vägen till oss – kärringjävel!) och höll mig lugn hela tiden!!! Under hela sekvensen hade jag dessutom närvaro och fokus nog att upprepa ”titta”, klicka och belöna Yoggi flera gånger! YEY ME! Det är inte ofta jag känner att jag har lyckats till 100% i min träning, men det här var ett sådant tillfälle och jag kände mig helt upprymd efteråt! =D Sedan mötte vi en tax som gjorde ett extremt aggresivt utfall och då drog jag av gammal vana i kopplet, varpå Yoggi genast svarade taxen… Om jag bara hade hållit på våra nya rutiner så hade det gått bra, men jag blev faktiskt rädd när den flög fram och vrålade… Jag lär mig väl! Faktum är att det är enda gången som jag kortat upp kopplet på honom den här veckan och DET är ett stort framsteg för oss båda! Jag tror på oss, det kommer gå kanon det här!

Har även börjat med inlärning av ett trick med hjälp av klicker idag — jag vill lära mina hundar att hoppa upp i famnen. Jag googlade på det igår och hittade en bra handlingsplan som jag ska testa. Första steget är att stå mot en vägg med benen böjda 90°, det känns i låren vill jag lova! Så det är ingen risk för långa träningspass… Hihihi!

Yoggi Max

Vår lille professor!

Kommentera

