Morgonstund osv…

När klockan ringde 05:55, så kändes det där med ett morgonpass i agility inte som min bästa idé någonsin… Men, upp kom jag och sedan fick jag passa på Yoggi som smet tillbaka till sängen så fort jag släppte honom med blicken! =D Vilken entusiasm! Gick upp till pappa och fick skjuts bort till klubben, började med promenad och byggde sedan fram följande:

Träning 2013-06-27

Dagens övningar!

Till min hjälp hade jag även Veronica Bache (i bokform, men ändå…), eftersom jag känner mig lite smått förvirrad utan bästa My som styr upp mig!

  1. Först körde vi med hopphinder och jobbade med grunden och själva hindersuget, vilket innebar bom på backen först och sedan byggde jag på bakåt så att vi tillslut hade 3 hinder på rad. Det var inga konstigheter tyckte Yoggi, mest jag som har svårt att hålla ordning på alla kommandon och jag tror att jag har lätt för att använda massa ord i onödan… Agility ska gå fort liksom, kan inte stå och babbla hela dagen, ju! Körde med externbelöning i form av kastad boll — grundtanken var klicker, men den stannade tydligen hemma, så vi fick klara oss utan.
  2. Här körde vi först med en lång, rak tunnel för att bara träna kommandot och farten, sedan böjde jag den först 90° och sedan ytterligare lite. Inga problem där inte, han rusade som en tokig och är svår att stoppa innan man själv är redo… La även till hopphinder före och efter på slutet av träningen och det var heller inget problem.
  3. Balansen är ju Yoggis favorit och efter att ha läst Bache så var min plan att träna in ”2 på, 2 av”, d.v.s. 2 tassar i backen och 2 kvar på kontaktfältet — men eftersom varken klicker eller target kom med så fick jag skrota den idén med… =( Men det gick ju bra ändå! Han älskar att fara över balansbommen som en skållad råtta och tjuvar inte med kontaktfälten, så jag har inget att klaga på!
  4. A-hindret var det första gången vi körde sedan Yoggis flygtur på Botkyrka BK… Den här gången var jag lite mer med på vad som skulle kunna hända och jovisst — han kom flygande över toppen som en raket! Varför har hundar ingen självbevarelsedrift??? Men jag var snabb med godisarmen och fick ned honom lugnt och säkert i kontaktfältet för belöning! Efter det så tog han det superfint! =D
  5. Gungan… Han är GALEN i den!!! Jag tycker det är rätt svårt att träna den själv, eftersom det knappt går att få honom att sitta kvar tills man själv är i position för att belöna i kontaktfältet/ta emot gungan vid behov… Han kommer i fullt fräs och gungan smäller i backen så han nästa flyger av — han vill bara köra igen! Tokhund!
  6. Avslutade med hopphinder i följd i olika vinklar, det här var övningen som han totalt bommade på en träning och slutade hoppa helt. Idag visade han inga sådana tendenser, utan hoppade ut fint från mig och tog alla 3 hinder självständigt…

Jag är förvirrad… Efter träningen i måndags så kände jag att jag ville backa honom några steg för jag tyckte att han gjorde för många missar. Idag gjorde han inte en enda! Mina basic-övningar kändes då väldigt fåniga… Jag vet inte, men pappa trodde det berodde på värmen i måndags och det var kanske bara det? För idag var han glad, pigg och hoppade med lust och hjärta på allt jag bad om. Konstigt, men skönt om det inte är något problem med inlärningen i alla fall!

Morgonagility

Morgongympa!

Kommentera

