Stackars Lille Smarrpan!

Jag har varit så in i bängen orolig för vår lille Smarry sedan vi kom hem, han har inte alls varit sig själv och jag var nästan säker på att jag skulle bli tvungen att köra tillbaks honom till Johanna för att han saknade dem så mycket! Han har alltid varit tunn, men nu är han mager som ett staket och det syns även fast han har väldigt mycket päls! Det är inte konstigt med stresspåslag efter parning och efter att ha bott med massa fina tikar i flera veckor. Så igår så skulle jag köra vårt första lydnadspass och det var inte min hund!!! Han var helt apatisk, blev inte glad för någonting, gick mest och vankade… Dessutom blev han inte alls så glad som han borde när han fick träffa Yoggi på morgonen. Jag blev jätteorolig! Sedan spenderade han dagen med att sova, blev väldigt andfådd av ingenting och hässjade väldigt av minsta ansträngning. Han drack mycket och åt lite. Jag tempade honom och han visade 38,4°, vilket absolut inte är någon temp att tala om. Vi åkte förbi bästa Nacka Djurklinik för att hitta ett nytt foder — då jag diskuterat foder med min moster hela helgen och det gällde förvisso hästar, men det måste vara samma princip. Det vi kom fram till är att för mycket protein inte är bra, då det förbränner sig självt tillslut och Harry har ju gått på Yoggi’s dietfoder, vilket har mycket protein och lite fett. Tillsammans med Harry’s extrema ämnesomsättning så kanske det inte blir så himla bra (borde jag fattat tidigare…) och djursjukvårdaren bekräftade mina misstankar. Så nu kör vi in honom på ett annat Specific-foder, nämligen CCD Struvite Management, vilket innehåller mer fett och Omega-3, samt motverkar urinsten (bara en bonus).

Specific Harry

Ny mat!

Men så idag hittade jag äntligen det stora problemet och anledningen till att han var så apatisk! Vi satt nere vid sjön och för ovanlighetens skull så ville han sitta hos mig och då när jag strök honom över kroppen så hittade jag en liten, liten fästing. Och en till. Och en till… 25 stycken tog jag på honom under dagen!!! De var väldigt små allihop, men de gör skada ändå!!! Stackars, älskade lilla hund! Otäcka, äckliga kryp som är dumma mot honom! De skulle ha fått påfyllning av sin Frontline förra söndagen och min moster sa iofs att det var mycket fästingar där de bor — men jag trodde aldrig att det skulle vara så mycket! Yoggi har som tur var fortfarande inte fått en enda! Frontlinen är nu påfylld och jag hoppas vi slipper fler odjur!

Så nu på kvällen körde vi ett till lydnadspass och med en helt ny hund! Han var lika glad och sprallig som han brukar vara igen! Mitt hjärta!

Angel-face Harry som liten!

Nu är Smarrpan glad igen!

2 thoughts on “Stackars Lille Smarrpan!

  1. Så otäcka små kryp, själv har jag använt bärnstenshalsband ( inne på min 4:e säsong med dom) vi har en massa fästningar här där jag bor å med tidigare frontline o det vita halsbandet har jag plockat ca 100-150 per säsong och hund, nu kanske 10-15 , galet nöjd

    • Ja, det har jag hört flera som är väldigt nöjda med! När vi är hemma i Stockholm så är det ju inte så farligt, men vi reser ju runt en hel del med våra hundar och de där äckliga krypen finns lite varstans! Ser inte nyttan med dem faktiskt… =D

Kommentera

