Uppe i Ottan!

Jag vaknade INNAN klockan idag (05:45), det känns inte helt okej! Hundarna var också med på noterna och vi traskade upp till pappa och åkte till klubben, för ett morgonpass  agility. Jag byggde sedan fram följande (och insåg att det är roligare att ha någon med sig…):

Träning 2013-07-02Uppvärmning: 1 kilometer löpning på 6:37 runt planerna med båda i koppel.

  1. Yoggi: körde bara snabbt igenom med 1-3 hinder och stod på båda sidor, inga konstigheter. Harry: med Harry hade jag tänkt köra med klicker och gjorde också det, men jag vet inte om det gav önskat resultat direkt… Känns mest som att lägga till ytterligare ett moment som gör honom förvirrad, så jag tror jag skippar det i framtiden. =) Han skötte sig dock riktigt bra, även om det är långt kvar till samma ”hindersug” som Yoggi har! Enda gången han smet bredvid var när vi var uppe på 3 hinder och då missade han det sista. Klart godkänt!
  2. Harry: började med en rak tunnel och gjorde den dummaste missen själv: jag kastade in bollen i tunneln och trodde han skulle komma ut med den på andra sidan… Icke! Han vände inne i tunneln och kom tillbaka med den istället… =S Efter det så kastade jag den till andra sidan istället — mycket bättre! Han gillade verkligen tunneln, så jag böjde den till 90° efter några gånger och det funkade lika bra!
  3. Yoggi: denna kombination var uppbygd för att träna byten på och jag tror att det var jag som tänkte snett när jag byggde – för Yoggi smet upp till bordet där våra saker var de första två gångerna och då var nog störningen åt det hållet för stark… Men sedan gick det kanon och jag körde både framför- och bakombyte flera gånger utan problem! Duktig kille!!!
  4. Harry: hmmm… Han är bra snabb den lille kanaljen! Men hittills har han inte fuskat – dock har jag kutat häcken av mig för att hinna möta upp honom vid kontaktfältet och belöna, så det förklarar ju saken. Men jag vill helst inte behöva göra det, för han springer och tittar på mig hela tiden om jag inte hinner före honom och så stannar han upp tillslut och det vill jag ju inte! Får fråga professorn vad hon tycker och tror… Skulle gärna vilja lära in det där med ”2 på , 2 av”… Yoggi: han tjuvade idag! Sprang som en idiot över, stannade ovanför kontaktfältet och när jag kastade bollen — då hoppade han ned på sidan!!! GRRR!!! Inte okej… Då blev det genast indragen boll, tills han hade tassarna på kontakten.
  5. Harry: även denna hund har sjukt bråttom över A-hindret! Kommer liksom flygande ned för baksidan och hinner knappt stanna i kontakten. Dock är den så lång på A-hindret, så jag tror inte att de kommer missa det även om jag slutar belöna där. Yoggi: han ÄLSKAR verkligen balanshindren!!! Sötnöt! For upp och ned som en skållad råtta och så fort han fått sin belöning så drog han upp igen! =D
  6. Yoggi: körde först några reps där jag belönade i kontakten, sedan tänkte jag testa att jobba vidare och ställde mig en bit ifrån — inte bra! Yoggi hoppade glatt av INNAN gungan slagit i backen!!! Inte okej på en fläck! Backa, gör om, gör rätt.

Dagens pass har gett mig mycket att tänka på, gällande båda hundarna. Harry har svårt att fokusera när det blir mer än ett hinder, älskar tunnlar och balansen, men jag känner inte att han har samma enorma kärlek för agilityn som Yoggi har. Det kanske kommer? Med Yoggi så är det en fröjd att träna varje gång, men jag kanske ska låta bli att försvåra när jag tränar själv? Bättre att göra det när My är med och kan hjälpa mig när det blir fel? Vi får se vad hon säger på måndag helt enkelt. Jag är i alla fall väldigt nöjd med mina hundar!

Image-1

Mina fina pojkar!!!

Kommentera

