Morgonmotion.

I fredags morse åkte vi till klubben för ett pass agility — mitt andra med Harry och jag hade samma plan för honom som sist. Byggde fram detta åt mina grabbar:

Träning 2013-07-05

  1. Yoggi: jag började med att jobba på hindersuget rakt fram, inte för att det är något problem för honom, körde 4 hinder tillslut. Testade lite olika höjder för att gymnastisera honom lite, kändes bra! Harry: han behöver fortfarande jobba med flera hinder i rad, men stor förbättring mot förra passet. Jag körde med hans älskade pip-boll som belöning och kastade rakt framåt, vilket gav bra hastighet och riktning. 2 hinder var inget problem, men när vi kommer upp till 3, så går han lätt bredvid vid 2:a eller 3:e, beroende på var jag har ställt mig. Värst är det om jag springer med honom, men det är ju något jag måste göra för att träna honom på det.
  2. Yoggi: tunnelingångarna var inget problem för Yoggi, körde med 2 hinder innan. Harry: han älskar verkligen tunnlarna! =D Samma sak här dock: han får problem när jag springer bredvid, då går han vid sidan av ingången… Står jag vid tunneln så hoppar han fint och kör rakt igenom som han ska! Suck… Bara att jobba vidare…
  3. Yoggi: första gången gjorde han precis som på träningstävlingen: han driver åt höger inne i tunneln och kommer ut mitt framför fötterna på mig — skitläskigt!!! Så jag bestämde mig för att utmana hans hindersug och stå kvar samtidigt som jag skickade honom igenom tunneln, samt kasta bollen var på väg ut — det funkade suveränt bra! Uppmärksamheten riktades framåt och han behöll det fokuset även när jag sprang med sedan! DUKTIG!!! Harry: satte honom och höll upp tunneln första gången — inga bekymmer. Han är verkligen en liten tunnel-råtta! =D Sedan gjorde jag samma belöningsteknik på honom och det funkade klockrent! Bästa lilla Smarrpan!
  4. Yoggi: körde bakombyten i kombinationen och blindbyten i tunneln — inga bekymmer! Min lille prins! Han älskar verkligen agility!

Väldigt nöjd! Inga balanshinder den här gången, men Yoggi springer till balansen varje gång han får sin boll, det är en del av hans belöning. Träning för My imorgon, första passet med Harry — ska bli spännande att se vad hon tycker. Jag kör honom väldigt annorlunda mot vad Anders gör… =D

Kommentera

