Mitt Hundliv!

Sorry att jag varit så dålig på att uppdatera!!! Vi har varit bortresta, men inte i yttre rymden, så det är ingen ursäkt!

För 2 veckor sedan packade jag in mig och hundarna i bilen och åkte ned till mina svärföräldrar i Skelna (Kolmården-skogarna) för att bistå min svåger och hans fru med hundpassning medan de fick tillökning. Jag har haft ganska mycket med Cid (3 år) och Seifer (Sid’s son, 1,5 år) att göra innan, men nu var de helt och hållet i mina händer och jag måste säga att det har varit nästintill ett heltidsjobb med 4 hundar! Mycket motion har det blivit och jag har varierat mellan långa promenader, löpning, simning och cykling och tagit med mig olika gäng varje gång. Vissa dagar har varit för varma för någon hårdare ansträngning, men nosarbete och lydnadsträning finns det alltid ork till!

IMG_4073

Seifer, Yoggi & Harry på skogspromenad!

IMG_4083

Cid, Harry & Seifer i blåbärsriset!

IMG_4150

Seifer a.k.a. Dirty Gold

IMG_4166

Nya bästisarna: Seifer & Yoggi

IMG_4143

Mycket spring leder till ömma tassar!

En stående rutin för de gyllene blev frukost i trädgården — ett mycket enkelt sätt att aktivera dem samtidigt som man får maten avklarad. Detta ställde till problem första dagen, då jag trodde jag kunde göra som med mina egna och ge dem mat på varsin del av gräsmattan, men när jag hade hällt ut Cid’s mat och skulle hälla ut Seifer’s — då kom Cid springande och skulle ta sonens också. Så då satt jag & Seifer och bondade på trappen medan pappa Cid åt. Sedan bytte de om, men då kom svärfar med bilen och Seifer rusade efter honom, jag släppte allt jag höll (Cid…) och for efter lilleman — då passade Cid på att springa som en dåre över gräsmattan och kasta sig över Seifer’s mat!!! Så då var jag tvungen att kasta mig efter honom! Philip hade då redan stannat bilen och Seifer kom tillbaka… Läxa nr. 1.

Läxa nr.2 gäller skillnaden i kärlek till vatten mellan ”normala” hundar och retrievrar… Yeeez! De är helt vilda när det gäller vatten! Vilket vatten som helst dessutom… Hopplösa att försöka bada med — de simmar bara ikapp en och rakt över en… Så vi har fått binda fast dem när vi velat bada bekymmersfritt och dessutom att hänga upp saker i träden som vi ville ha torra! : )

IMG_4115

Småkillarna badar med farmor & farfar

IMG_4128

Husse och de stora grabbarna!

IMG_4136

Man får hålla sig lite högre upp när de gyllene är i farten!

Vår fine husse kom ned och gjorde oss sällskap över helgerna och det var väldigt mysigt och väldigt skönt att få lite hjälp med alla fyrbenta! Samt att jag efter nästan 2 år i familjen nu fått åka ut i den omtalade båten! Jag och Anders spenderade några timmar på Näsnaren med hundarna — underbart!!!

bild-32 bild-33

IMG_4101

Jag & fine Seifer inväntar Anders’ tåg

IMG_4181

Bästa familjen!

Nu får vi se om vovvarna sköter sig, eller om en av dem får flytta hit på internat en period. Annars har vi fullt upp om dagarna och kommer vara väldigt mycket på resande tass framöver!

Kommentera

