Ack Värmeland…

…vilken skithelg vi fick, rent resultatmässigt!!! Men det var kul ändå och det är ju fördelen med hund- och hästsport — det är ju så mycket mer än själva tävlandet som gör det till mitt liv. Dessutom har jag slagit nytt rekord i packning!!!

IMG_4250

Sådär… Hela lägenheten ska in i bilen! =O

Kom iväg hyfsat i tid i fredags, men värmen tog kål på både hundar och förare, AC:n i bilen klarade inte av att kyla ned tillräckligt och när vi väl kom fram till Kils BK så var vi inte i fas kan jag säga. Harry var helt slut och svår att få kontakt med, vilket gjorde mig stressad och nervös. Innan platsen var jag på väg att stryka mig, men vi hade ju åkt så långt, så vi försökte ändå. Platsen gjorde han hyfsat, vädrade väl mycket och kröp lite i sidled. I pausen till programmet piggnade han ändå till och jag bestämde mig för att försöka. Det var inte vårt bästa och inte heller det sämsta, 125 poäng fick vi. Det gör mig inte mycket, men kommentaren från domaren att vi kanske borde vara glada att han är en snygg utställningshund istället — det sved. Jag blir både arg och ledsen, för jag har själv jobbat som domare inom ridsporten i många år och jag tycker inte att sådana kommentarer lämpar sig. Som domare har man ett uppdrag att utbilda och sprida sporten enligt min åsikt och jag välkomnade alla diskussioner med de tävlande — det är utbildande åt båda håll! Men inom hundsporten upplever jag att diskussioner väldigt sällan är välkomnade av domare och vi tävlande som betalar dyra avgifter (både lydnad och utställning) och åker många, många mil — vi ska bara tacka och bocka för deras vishet med mössan i handen. Att ljuda protester eller åsikter tycks mig strikt förbjudet!!! Det är så en sport stagnerar och förlorar sin potential att utvecklas, men så vill man kanske ha det inom hundsporten?…

Efter lydnaden åkte vi upp till Ransäter och ställde upp tältet på en bra plats vid vår ring, jätteskönt att ha det avklarat! Sedan åkte vi och letade tältplats åt oss och hittade en fin sjö längs vägen där vi slog oss ned. Vi är verkligen inga vana campare och det tog ett tag, men hundarna badade och mös som bara den — inga klagomål där! Vi var däremot mindre nöjda med den högljudda hord av tyska ungdomar som bestämde sig för att bada klockan 02:00 och skrika som galningar!!! Varken vi eller hundarna fick mycket sömn…

IMG_4257

Mäster-camparna! =D

På lördag morgon var det först dags för lottning och plats i lydnaden, men den kom igång så sent att jag höll på att drabbas av dubbla magsår! Han låg i alla fall fint trots superstressad matte och vi fick 9,5 p.g.a. att han inte la sig på första kommandot… Sedan rusade vi bort till utställningen och inväntade championklassen — vilket inte blev någon succé. Här är domarens kritik! Det blev inte ens ett CK, och det känns ju lite snopet när han är dubbelchampion… Efter ett tag kom Harry’s svärmor och gjorde oss sällskap och det var ett glatt återseende! Det tog några timmar, sedan var det dags för lydnad igen och det var verkligen inget att skryta över! Han var helt ofokuserad och lyssnade inte vidare värst på mina kommandon eller handtecken. Vi stannade inte och kollade poängen, det enda jag vet är att vi fick 9,5 på inkallningen. Bästa A-K sparade inte på finkänsligheten när hon talade om vad problemet var och jag vill ju ha ärliga svar, men det tog lite hårt just då… Så nu är planen att starta om 3 veckor och lägga ned träningen så länge, vi har testat allt annat, så vi får se hur det här funkar. Annars lägger vi nog ned tävlandet inom lydnad, det är bevisligen inte vår grej…

Vi stannade kvar och pratade med gänget ganska länge, sedan drog vi söderut till Grums och slog läger för natten. Mycket lugnare och nere vid sjön, så hundarna njöt i fulla drag ännu en kväll. På söndagen drog vi till Terrierklubbens utställning i Skoghall och mötte upp med A-K, slog upp tältet och inväntade vår tur. Domaren för dagen kom från Kanada och såhär tyckte han om Harry. Det blev ett CK, men inget mer. Trist! Därefter rally hem för att hinna till Formel 1-loppet som startade 14:00… Hektisk helg, kan man sammanfatta det med! =)

IMG_4265

Proffsen…

Kommentera

