Framsteg och Nya Lärdomar!

Idag var det återigen dags för träning för My! Det är en riktig höjdare som jag ser fram emot i flera dagar innan, framförallt för att mina vovvar är så duktiga! ; ) Vädret spelade alla sina kort idag och det enda vi inte fick var hagel och snöstorm tror jag… Idag bestämde vi oss för att låta bli banträning, det känns som att det inte är något problem för oss — istället fokuserade vi på teknik och försvåring.

Träning 2013-08-12

Teknikträning á la My

1. Vi började med slalomet idag och först ut var Harry. Han har verkligen inte samma förståelse för agility som sin storebror, men det väger han upp med sin enorma entusiasm för ALLA övningar My kan komma på! Honom körde vi kopplad med 4 pinnar och bågar och det var först de sista repetitionerna som han började fatta det här med ingångar… Men mycket är mitt fel, jag styr och ställer för mycket med honom — kom ihåg att ge honom tid att tänka själv! Yoggi däremot — vilket agility.geni! =) Han tuffar igenom det mesta och idag var vi uppe i 10 pinnar! Min fina kille! Han har verkligen ett högt tempo igenom nu och liksom slickar pinnarna på sin väg igenom — så kul att se!

2. Därefter skulle vi jobba med kontaktfälten på balansen  och där ville jag även lära Harry att stanna tills han får kommando, för han är för snabb över för att jag ska hinna med annars. Så vi tränade in ett ”kör”-kommando. Jag släppte honom uppe på bommen, My tog emot honom i kontaktfältet, belönade och sedan tog jag över, gav godis, berömde och sa sedan ”kör” — då fick han springa fram till en godisskål en bit framför. De sista försöken så stannade han upp av sig själv, utan att My stoppade honom helt och hållet! Duktig liten prins! =) Yoggi ÄLSKAR balansen!!! Han springer upp på den hela tiden! Men vid första taget idag, så såg vi att han nästan hoppade ned över hela kontaktfältet när jag kastade bollen. Såå, vi körde upp bågarna över för att ”tvinga” ned honom över kontakten och det blev skitsnyggt! Han springer som en tok över bommen, så det blir spännande att försöka hinna med honom. Sedan påpekade My att risken finns att han kommer flyga upp på den oavsett var i banan vi är på en tävling… =S Men jag vill ju inte att han ska tycka mindre om den heller, så vi får se hur det går…

3. Vi fortsatte jobba med kontaktfält, nu på gungan. Vi såg ju i fredags att det blir problem för Yoggi, för han har sådan fart att han flyger av den när den slår i backen och därför ville vi träna in ett stopp här med.  Vi använde oss av en targetplatta på kontaktfältet och sedan skulle jag springa ikapp och belöna, lämna och ställa mig en bit framför och säga ”kör” för att låta honom springa av gungan. Det funkade klockrent! Det enda trixet var att han hellre kollade på My som hade godiset än på targeten… =) Harry fick lära in samma teknik, men efter att han blivit lite väl kärvänlig med My så installerade hon en pinne under gungan istället för att hålla i den själv… =D Harry flyger ju över den som en skållad råtta, så ett stopp är helt klart nödvändigt och det gick jättebra att lära in! Sista gångerna tvärstannade han så hårt att rumpan flög upp i luften av inbromsningen! =D Han lägger sig gärna ned om belöningen inte kommer kvickt nog, men det får jag ju bara se till att lära mig! 

4. Sista övningen var en ny sväng, kallad Jacko… Jag kan omöjligt förklara det på ett bra sätt! Den går i alla fall ut på att få hunden att hoppa ett ganska snävt hopp för att tjäna in steg/tid till nästa hinder och man står vänd MOT hunden i själva svängen. Yoggi fattade direkt hur man skulle göra och till och med jag fick beröm av My! =D Hon tycker jag lär mig snabbt och det är ju kul att höra, så man inte bara känner sig som en belastning för sin stackars hund! Vi höjde även upp hopphindren, då jag tyvärr tror att även Yoggi kommer att gå som medium-hund… Däremot så har jag svårt att få Harry att förstå när det gäller svängar, vi har ju problem vid tunnlarna också. När jag måste stanna upp så stannar Harry också upp, samt att jag missar att fortsätta påminna honom om vad han ska göra — hoppa. Men My har stenkoll på var vi missar och de sista två gångerna gick det bra!

Dagens känsla är att båda hundarna har ökat i kondition och det är ett medvetet arbete bakom det. Yoggi brukar gå undan när han blir för trött och Harry brukar börja göra misstag. Idag hände inget av det och då pressade vi dem ändå rätt hårt med massa nya grejer. Väldigt kul att se utvecklingen på dem, de är extremt olika och Yoggi kommer helt klart vara klar för start långt före sin lillebror! Det är bara slalomet kvar och det innebär att JAG måste börja konditionsträna på allvar… =D

Kommentera

