No Balls, No Show!

SKK har nu bestämt att från och med 1/1 2017 så kommer kastrerade hanar inte tillåtas att ställas ut, vilket går att läsa i följande artikel. Här följer nu min syn på saken:

Jag har inget emot förbudet som sådant och även om jag har planer på att ställa Yoggi i veteranklass några gånger, så är det inget som gör mig upprörd i några större mått. När förbudet infaller så är han 12 år och har nog tröttnat på utställningar i alla fall. MEN, det jag stör mig på är SKK’s formulering ”Om det finns ett behov av att förändra mentaliteten eller någon annan egenskap hos en viss hundras bör detta ske genom ett välplanerat avelsarbete, inte genom kastration.” Mitt problem är då detta: under de år jag hållit på med utställning (sedan 1995) så har jag sällan sett en domare kommentera eller döma ned en hund med klara aggressionsproblem. Det gäller absolut inte bara borderterrier, men nu är det ju dem jag sett mest på senare år och det är många, många gånger så att hanar med tydliga attitydproblem har dömts till framstående placeringar. Inte heller har Harry någonsin gagnats av sitt fantastiskt vänliga temperament i utställningsringen. Nu är det terrier vi pratar om  och ja, de ska ha motor och attityd — men steget från det till ren aggression måste ses som ganska långt. Sedan är det självklart så att många av dessa problem inte skulle avhjälpas med en kastrering heller, men jag tycker att SKK måste lägga lite mer krut på att få domare att våga döma mentaliteten på våra hundar. För om nu utställning är till för att bedöma de avelsdjur som finns, samt deras avkommor, så tycker jag att det inte är mer än rimligt att domarna och SKK tar sitt ansvar i vad de premierar. Yoggi har allvarliga attitydproblem efter att ha blivit anfallen som valp(kastrerades dock p.g.a. återkommande förstorad prostata), så jag kan inte säga mycket om det heller, men jag skulle verkligen hylla den domare som vågade sätta ned foten.

Kommentera

