Vad är väl Stureplan…

…mot en agilityplan??? Så tänker vi och spenderade kvällen nere på klubben, till och med världens bästa Morrfar var med hela passet! =) Jag och Anders har nu planerat och byggt fram vår första bana, som vi lånade från Emma Berg och modifierade lite!

Agilitybana 2013-08-30

Bana konstruerad av: Emma Berg

Vi slutade vår bana efter tunneln med nummer 15 och hoppade således över slalomet, däcket och ett hopp. Vi ska ju inte köra slalom innan vi har bågar, så det kändes som att det räckte som det var ändå.

Vi började med att dela upp och köra olika delar som uppvärmning. Först 1-4, sedan 6-10 och sist 10-15. Anders fick börja med Harry och det var första gången på länge som jag fick se honom från sidan — vilket var väldigt intressant. Vi har nämligen hittat hans stora problem: han vill ALLTID gå in på vänster sida!!! Det spelar ingen roll hur ologiskt det är att välja den sidan, han väljer det i alla fall och fäller hellre sin förare än byter sida! *suck* Svårast är det vid hopphinder och tunnlar — där missar han ofta. Yoggi däremot, han gick som en klocka! =D Min lille stjärna! Inga problem med några hinder eller kommandon, supernöjd! Dock missade båda på gungan och började med varsin flygtur — jag höll andan båda gångerna! Yoggis var värst, han hade galen fart och hoppade rakt ut från brädan!

Sedan var det bandags och jag och Yoggi började — han var så sjuuuukt duktig!!! Inte en enda miss! Så det blev ”bara” ett varv för oss, för jag ville absolut inte riskera att få ett misstag i onödan. DUKTIGASTE LILLE VOVVEN! Sedan körde Anders & Harry och jag föreslog att han skulle börja med att fånga upp Harry efter varje hinder och belöna med godis — men jag insåg att Harry var alldeles för fokuserad på godiset och bara hoppade på Anders, sprang in i hindren för att han bara tittade upp… Anders körde sedan ett varv utan belöningar, men fick fortfarande problem med Harrys besatthet av vänster sida… Därefter provade jag två varv och sista vändan var han SUPERDUKTIG!!! Så nyckeln till Harry börjar skönjas: han behöver ha ett mycket långsammare tempo än jag någonsin trott, han behöver väldigt tydliga hand-/armsignaler (vilket jag & My gick igenom i måndags…) och även tydliga ord. Så känns det i alla fall och det känns som att vi tagit ett GIGANTISKT steg framåt med Harry! Underbar känsla i båda hundarna och så glad att ha både min älskade make och bästaste pappa vid min sida på träningarna! Kärlek!

Kommentera

