Hästar vs. Hundar

Alltså, jag är ju hästtjej, born and raised. För mig kommer hästar och ridning lika naturligt som att andas, jag har ridit varje dag i hela mitt liv och haft det som jobb nästan hela min arbetande karriär. För mig har det varit svårt och jobbigt att vara utan häst, men jag försöker överföra så mycket jag bara kan på hundarna och igår när vi skulle bygga fram agilitybanan så kom det verkligen till användning! Det är tur att jag byggt ett antal hoppbanor i mitt liv — fast agilitybanor är sjukt mycket svårare! Det är på tok för mycket relaterade avstånd inom hundsporten!!! Det är räknade metrar mellan ALLA hinder och det är lite konstigt tycker jag. Det borde vara lättare för en hund att taxera om och anpassa sig — en häst som ska hoppa 160 cm behöver kanske lite mer assistans… Men, jag vet inte tillräckligt mycket om hundar för att argumentera om saken. Som sagt så skötte sig båda grabbarna bra och jag har lite svårt att komma på bra övningar när jag ska köra själv och därför blir det lätt banträning istället. Men med häst så hoppar man sällan hela banor och sällan ”höjdhoppnnig”, så jag måste nog ändra min taktik med hundarna också och jobba mer tekniskt…

Kommentera

