Det Tror Jag På!

Det finns så många skolor att ta till sig när det gäller hundar och träning, hästar och träning och all slags träning egentligen. För min egen del så har jag med mig mycket från min uppväxt, min mammas och pappas tänk när det gäller hästar (framförallt), men även andra djur. Mina föräldrar skulle aldrig drömma om att bestraffa ett djur, det finns inte på världskartan, jag har aldrig ens hört någon av dem höja rösten. Det har jag tagit med mig och när man har fått andra instruktioner så har det liksom bara känts fel. Jag har gjort många, många fel med mina hundar och hästar och jag skäms över att jag gjort dem, förhoppningsvis för att lära mig och inte göra samma misstag om igen i alla fall.

Det jag verkligen älskade med mitt år på Hundens Hus var att det var ledstjärnan där med — inga bestraffningar. Man jobbar med positiv förstärkning och med belöningsbaserad träning, oönskade beteenden skall ignoreras och man jobbar för att ge hunden alla möjligheter att göra rätt. Det är det enda sättet att träna djur i min värld.

Tyvärr finns det många andra skolor och vissa både hörs och syns alldeles för mycket, vissa har delar som är bra men även fruktansvärt dåliga sidor. Det största problemet med alla dessa TV-program är att folk sitter hemma i sina soffor och tror på fullaste allvar att de efter programmet kan gå ut med hunden på baksidan och börja använda dessa ”tekniker”. Så är sällan fallet. Den hundtränare och författare som jag har fastnat för och återkommit till genom alla år, är Victoria Stilwell. Hon hade den brittiska TV-serien It’s Me or the Dog och har skrivit den fantastiska boken med samma namn. Nu är hennes nya satsning ett nätverk med hundtränare som tränar sina klienter och deras hundar med positiv förstärkning och websiten Positively! där man kan boka in telefonrådgivning, läsa Victoria’s blogg och följa hennes arbete med hundar världen över. Jag vann ju en fototävling på Instagram för lite drygt en månad sedan och idag kom priset på posten:

bild-38

Ett signerat exemplar av hennes senaste bok! Som jag har längtat! Så nu sitter jag i sängen och har högläsning för Yoggi & Harry — de verkar instämma med varje ord! =D Den utgår från fördomarna att våra hundar är förklädda vargar, vars enda agenda är att ta över våra hem och till slut härska över hela universum!

”It is time, therefor, to finally retire the term pack-leader — especially when it refers to humans interacting with dogs. Domestic dogs don’t live in true packs, and even if they did, we, as a different species, wouldn’t be a part of them.” s. 23 ”Train Your Dog Positively”, Victoria Stilwell.

Köp ditt eget exemplar här på Bokus eller Amazon!

Kommentera

