Stackars Yoggi!

Vår helg började redan i fredags, då med rabiesvaccinering av båda två inför Ålands-resan och den här gången använde vi det 3-åriga vaccinet — trots att vissa EU-länder inte vill godkänna det. Vi tar det problemet när vi kommer till den resan, för det kostar samma som det 1-åriga och det blir en del pengar på 2 hundar i slutänden.

Sedan packade vi in oss i bilen och for söderut till Stavsjö, för en helg hos mina underbara svärföräldrar. Vi mjukstartade med en kortare skogspromenad på kvällen och hoppade i säng trötta och nöjda. När vi vaknade på lördagsmorgonen så skulle Yoggi gå några steg i sängen, men föll omkull. Jag tänkte inte mer på det, han kanske bara var väldigt trött eller så var sängen för mjuk… Men när vi skulle gå ned och äta frukost så vägrade han gå ned för trappen, varpå Anders bar ned honom. Men när han kom ned så ville/kunde han inte ställa ned höger fram, utan hoppade på 3 ben och gnällde när han satte ned tassen. Jag kände igenom honom och hittade ingen värme, han blev dock helt hysterisk när jag böjde ihop benet och sköt upp skuldran — då kastade han sig bakåt bara för att komma undan. Eftersom vi hade en lång dag i skogen planerad som alla sett fram emot, så började vi genast leta efter en lösning på problemet. Tillslut fick vi ihop det med bärstolen som de brukar ha barnbarnen i på långpromenader och så en extra ryggsäck i den. Vi testade hemma och Yoggi verkade vara rätt okej med det hela, så vi for iväg till skogen. Första biten var på grusväg och då bar jag honom, men när vi kom fram till den mjuka skogsvägen så tänkte jag att han kunde få gå en liten stund i alla fall. Efter två minuter så haltade han inte ens, så då lät jag honom fortsätta gå själv och njuta av några timmar i skogen!

IMG_4496

Filosoferar med älskade Farmorr!

IMG_4522

Njuter av vattnet i sommarens sista solstrålar.

IMG_4481 IMG_4483

Lördagen avslutades på bästa sätt: hundarna fick träffa Thomas, Birgitta & Sandra!!! Det var inte igår och de verkligen ÄLSKAR att träffa dem! På kvällen somnade Yoggi i vanlig stil i husses knä framför en film…

IMG_4502

Not a care in the world…

På söndagsmorgonen väcktes jag av att Yoggi låg och slickade sig om munnen och svalde en massa gånger, insåg vad som var på G och hann få ned honom på golvet innan han kräktes. Tog med honom ut och han satte sig och gick på toa 3 eller 4 gånger, sedan bara lade han sig ned i trädgården och ville inte röra på sig. Jag bar in honom och bäddade ned honom på soffan. Efter frukost så hade han piggnat på sig och vi bestämde oss för att gå på vår långpromenad som planerat och var ute i ca 3 timmar. Han var lite dämpad, men visade inte att han skulle ha ont eller så.

Natten till måndag så vaknade jag till av att jag hörde Yoggi ramla ned i golvet från sängen. Det var lite förvirrat, men jag uppfattade att han inte reste sig eller flyttade på sig efter att han ramlat. Jag somnade nog inte om, för jag gick upp och försökte hitta honom i mörkret och då låg han kvar på golvet, alldeles kall. Det var hemskt! Jag lyfte upp honom i sängen igen och tänkte inte mer på det, somnade om. Men när vi vaknade och gick upp för att åka hem till Stockholm, då låg han bara helt apatisk på en hög med kläder och lyfte inte ens på huvudet. Jag bar ned honom till köket och tempade honom — 39,7. Tog pulsen på honom två gånger medan vi väntade på att få tag i veterinär och den gick från 127 till 135 — i vila!!! Jag blev lite smått orolig och det var väldigt stressande att sitta i telefonköer och att vara i Stavsjö. Först ringde vi till vår hemmaklinik i Nacka och de tyckte helt klart att han skulle tittas på och kanske läggas in, men de hade inga tider. Fick en akuttid på Södra och en tid i Årsta vid 14-tiden (det här var typ 08:00…). Tillslut bestämde vi oss för att ringa till Norrköpings Smådjursklinik och riskera att bli kvar i stan några dagar. De hade en tid 10:30, så det blev lite orolig väntan och jag VET att jag inte ska tycka synd om mina hundar för att det bara gör det värre, men jag kan inte låta bli!!! =S

IMG_4508

Skrutt!

IMG_4515

Jag är fjantig, jag vet! =)

Vi åkte sedan in till sjukhuset med en MYCKET medtagen Yoggi, som fick ligga i mitt knä under en varm tröja på vägen in — tur att husse övningskör! Han gjorde inte en min åt några andra hundar i väntrummet och då blev jag en hel del orolig! Vi fick komma in på ett rum och träffa veterinären, berätta om vad som hänt och så. Det är ju ändå skönt att vara där vi gick när vi bodde i Norrköping, för de har redan journaler på honom och så. Hon tyckte precis som jag att symptomen lät som borrelia, anaplasma eller en allvarlig reaktion på vaccinet från fredagen. Hon beställde blodprover och gick för att ringa läkemedelsföretaget gällande biverkningar. Under tiden kom en sköterska in och tog prover och satte kanyl på honom för eventuell inläggning. Han var så still och snäll, försökte inte ens dra undan benet när hon stack honom. Lille Yoggis! Efter en lång väntan kom veterinären tillbaka och sa att läkemedelsföretaget inte kände till sådana biverkningar och proverna visade en rejäl förhöjning i antalet vita blodkroppar, vilket tyder på infektion i kroppen, men kan även vara anaplasma. Det provsvaret kommer på onsdag och under tiden så behandlas han med antibiotika och strikt vila. Det är möjligt att han hade en infektion i kroppen som immunförsvaret höll i schack, men när sedan rabiesvaccinet gavs (vilket ju är en försvagad variant av det man vaccinerar mot), så blev det helt enkelt för mycket för kroppen att hantera på en gång.

IMG_4519

 

Min lille krigare! Han ser fortfarande helt ynklig ut och vill inte göra någonting, men han äter och dricker och har nu fått sin 3:e dos antibiotika. Igår eftermiddag fick han ligga hemma och ta det lugnt medan vi var ute och motionerade Harry. Jag tycker det är hemskt att lämna en av hundarna ensam hemma, men i det här fallet är det ju för hans eget bästa!

IMG_4521

Mattes lille hjärta!

Kommentera

