Samma, Samma, men Ändå så Olika.

Det är så himla fascinerande att ha två hundar (eller fler antar jag) av samma ras! Våra två är så totalt olika som två individer bara kan bli och det borde ju vara bevis nog för att hundar har personligheter som oss människor. Yoggi & Harry är ju väldigt olika utseendemässigt också, men personligheterna är mer intressant i min mening.

Det blev extremt tydligt igår när jag skulle köra vårt första klicker-pass i köket. Jag började med Harry och han är inte särskilt operant som sagt, så det var bara att köra fri shejping och jag ställde fram en plastmugg och belönade allt intresse han visade för den. Sedan tog jag in Yoggi och han är SJUKT operant! =) Bara han såg klickern så sprang han runt och letade efter nostargets på väggar och skåpsluckor! Honom belönade jag bara varje gång han slickade sig om nosen. När det sedan var Harrys tur igen så ställde jag lite högre krav och ville att han skulle lyfta upp muggen med tänderna, vilket han gjorde. Steget efter det var att få honom att ge den till mig och han är jätteförsiktig och lyfter saker väldigt fint. Så han gjorde faktiskt det jag planerat fortare än jag trodde! Därefter tog jag in Yoggi igen och så fort jag presenterade honom med muggen så kastade han sig över den och bet sönder den med världens inlevelse! Sedan tittade han glatt på mig och väntade på ett klick… Suck! De är verkligen olika när det gäller träning! =)

IMG_4555

Humle & Dumle!

Kommentera

