En Annan Sorts Utmaning…

Som en del i vår utbildning till besökshundsekipage, så ska jag och Harry genomföra 15 timmars träning på egen hand: social, miljö och passivitet. Här har jag insett att mest fokus behöver läggas på passivitet, för det är han inte särskilt bra på, speciellt inte utomhus. Men idag hade jag bestämt mig för att köra 10 minuter i en skogsdunge nära oss där han har varit många gånger — och döm min förvåning när han satt helt tyst och tittade på mig och lite runtomkring HELA passet!!! Snacka om förvånad matte! =P Så det är väl bara att jobba vidare med att försvåra i antal minuter och olika miljöer.

Men — problemet gäller miljöträningen. Jag har alltid tränat mina hundar på olika underlag och i olika miljöer (långt innan det kallades dog-parcour…) och jag har svårt att komma på vad jag ska göra med honom när det gäller den träningen! Om jag ber honom hoppa upp på något så gör han det, han går överallt och är inte svårövertalad. Mitt problem är snarare åt andra hållet — ser mina hundar något konstigt så förutsätter de nästan att de ska hoppa upp där vare sig jag ber dem eller inte! Förra veckan hoppade Yoggi upp i motorutrymmet på pappas bil (som tur var så var bilen kall!!!) när han hade öppnat motorhuven. Jag vet inte hur många traktorer, maskiner, gräsklippare och lastbilar de varit på väg in i innan jag hunnit stoppa dem!  För de har ju alltid varit med mig, Fredrik & Thomas på jobbet genom åren och då fått lära sig att det bara är kul att få vara med! Harry klarade ju dessutom intagningsprovet till Räddningshund med bravur och där testar de verkligen miljösäkerheten hos hundarna! Det är ju en lyxproblem — men vad ska jag hitta på i mina 5 timmar miljöträning???

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA IMG_4034 IMG_5698 OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

2011-12-12 11.10.26 2011-04-18 15.36.39

Kommentera

