Största. Möjliga. Tyssssstnad…

Vi startade dagen med en 7 kilometare som tog nästa 2 timmar — Harry verkade inte ha några som helst problem med att regnet HÄLLDE ned över oss, utan nosade mycket ordentligt på alla dofter som fanns i skogen!

På eftermiddagen gick jag ned och packade in hundarna i bilen och körde upp till parkeringen hos pappa, några 100 meter bort. Harry har nämligen STORA problem med garage och parkeringar och skäller hysteriskt när man tar ut honom ur bilen. Så jag beväpnade mig med godis och tålamod, satte en timer på 10 minuter och gick runt på parkeringen, belönade varje gång han såg någon eller hörde något utan att skälla. Jag kan ärligt säga att jag inte förstår hur folk tränar sina hundar om de inte vill använda godis till dem! Det funkade bra, han stressade upp sig några gånger när det kom folk, skällde och då vände vi och gick en bit tillbaka, satte oss ned och belönade tystnad. Harry är en extremt vokal hund och alla hans känslor och åsikter kommer i form av pip, skall, morr, gnäll etc. Men jag är supernöjd med det vårt första pass, som jag lägger till kategorin miljöträning. Sedan blev det en vända ned för att fylla på p-tiden och det gick faktiskt lite bättre ändå.

IMG_4679 IMG_4680

När vi kom hem så körde jag ett likadant pass i vårt garage, där han brukar vara HEMSK! Nu är det ju som sagt träning á la godismaskin, men det funkar ju, så jag fortsätter med det så länge det behövs! Den här gången fick han även träna på att sitta kvar i bilburen medan Yoggi fick köra lite lydnad utanför bilen. Kul när man kan hjälpa sig själv med träningen — jag tycker just den här biten med skällandet är fruktansvärt jobbig!!! Och så himla svår att komma till bukt med — men nu har vi tagit ett pyttelitet steg på vägen.

Kommentera

