Valpen Hänger Med!

Igår tog jag med mig hela gänget till en liten skogsdunge nära där vi bor och släppte Yoggi och Coffee, medan Harry fick köra passivitetsträning. Tyvärr måste jag erkänna att sedan Coffee kom till oss så har våra egna hundar blivit lidande och det märks så himla tydligt på Harry. Han kunde inte alls komma till ro och när jag till slut sa till honom på skarpen så svarade han tillbaka. Det är inte hans fel, helt och hållet mitt, och jag kan inte annat än be honom om ursäkt och lova att bättra mig. Harry är en arbetande hund, han mår inte bra av att bara ligga hemma — det klarar Yoggi av alldeles utmärkt i några dagar. Det som var kul att se dock, det var att Yoggi började leka lite med Coffee! Inne tycker han att hon är fullkomligt pest (eftersom hon vill vara i hans ansikte mest hela tiden), men ute verkar det vara mer okej.

IMG_4971

”Hjälper” Farbror Yoggi med hans stora pinne!

IMG_4974

Tänk om man bara kunde komma UNDER skinnet på bästa Yoggi!

På eftermiddagen gick jag till en annan skogsdunge med bara Coffee och lät henne rusa av sig lite. Men det där med att vara lös, det är vi väldigt selektiva med — hon skiter fullkomligt i var jag är och vad jag gör! Jag sprang och gömde mig några gånger och då blev hon lite mer uppmärksam, men annars drar hon långt iväg på egna äventyr. Är grabbarna med så håller hon sig till dem och dem får jag ju alltid tillbaka. På kvällen skulle jag gå med dem till pappa, för jag & Anders skulle på bio, och jag hann inte mer än ut genom dörren innan jag tappade henne i mörkret. Skyndade efter henne — men hon försvann bara längre in i buskaget! Ropade på henne, men ingenting. Då tänkte jag att jag springer iväg med de andra två så kommer hon efter. Stannar efter något tiotal meter och kollar bakom mig — ingen valp! Smått panikslagen springer jag tillbaka, rundar husknuten och får tillbaka henne ifrån en av våra grannar som hittat henne vid porten… Hrm… Behöver jag säga att jag håller extremt hårt i kopplet fortsättningsvis?…

Idag fick hon följa med ned på fältet och titta på en efterlängtad och välbehövlig omgång med apportering! Hon fick åka ryggsäck hela vägen dit och det var hon inte det minsta nöjd med, men hon kan ju inte gå hur mycket som helst heller. Så det är bara att finna sig. Vi gick runt en del först så de fick springa av sig och nosa runt, innan vi samlade ihop oss och satte igång med träningen. Jag lät Coffee springa fritt och agera störning för grabbarna under deras pass. Började med några raka skick med Harry och det gick jättebra, kastade sedan över en smal, frusen bäck och sist in i högt gräs. Han är så himla duktig och han tycker det är sjukt roligt att jobba med dummien.

IMG_4976

Coffee agerar förlöpare åt pappa Harry vid apporteringen

IMG_4977

Dummien är både spännande och läskig samtidigt!

Därefter var det Yoggis tur och han var något taggad kan man säga! Första raka skicket gick bra, men det andra gick lite tokigt. Coffee bestämde sig för att ta dummien från Yoggi vid nedslaget och DET tyckte han inte var okej och han sa ifrån på skarpen! Dum som jag är så vrålade jag ”nej” och skyndade fram. Men Yoggi gjorde HELT rätt, han var så tydlig och klar i sitt språk och han behövde nog ta i så pass mycket som han gjorde, för att Coffee lyssnar inte så bra på sin pappa & farbror. Yoggi vrålade i åt henne och la henne på rygg, stod kvar över och markerade att det inte var läge att ta sig upp och stjäla hans dummy igen. När jag var helt klar på att det var så det var så berömde jag honom och tog emot dummien. Vi gjorde några kast till och Coffee visade inga tecken på att ha blivit rädd — hon skuttade glatt med och kollade vad Yoggi gjorde, nosade på dummien och busade vidare. Skönt! Jag måste lära mig att lita på Yoggi, för Harry kommer inte fostra Coffee överhuvudtaget och någon måste ju göra det… Gjorde även några kast upp i en backe, bra jobbat av båda grabbarna! Duktiga lilla Coffee som hänger med och är intresserad i allt vi gör! Nu sover hon väldigt gott kan jag meddela…

IMG_4978

Älskade Yoggi!!!

IMG_4980

Min fina pojke!

IMG_4981

Team Mayhems hundar nöjda och glada på vägen hem.

 

Kommentera

