Sad But True.

Den senaste tiden har jag funderat och blivit mycket upprörd över hundar som mår dåligt i min omvärld, sådan som visar det genom att vara utåtagerande och sådana som bara ”finner sig” och mår dåligt i skymundan. Jag tror helt och fullt på att en hund måste ha en uppgift här i livet — vad den uppgiften sedan är beror ju helt på hunden och dess människa/människor. Men jag köper inte att en hund mår 100% bra om det enda den får göra är att gå några kortare promenader om dagen och vara ensam hemma när resten av flocken är iväg på jobb/skola. Om ni inte har läst Victoria Stilwell’s senaste inlägg i den debatten så tycker jag att ni ska göra det omedelbart! Att ha hund är ingen mänsklig rättighet — men om man skaffar en så har man en skyldighet att ge den ett bra och meningsfullt liv. Därför blev jag lite smått upprörd när jag läste ledren i senaste numret av Hundsport, där man beklagade sig över sjunkande medlemssiffror och tyckte att ”alla” borde köpa sig en hund! Och även om man inte har tid med den på dagarna – för det finns ju så många fina hunddagis och så många ensamma gamla tanter och farbröder som kan ta hand om den… Hjälp, säger jag bara.

På kursen senast så diskuterade vi detta YouTube-klipp:

Min personliga åsikt är att detta är rätt vidrigt. Jag må vara hemsk, men jag tycker inte att alla hundar ska räddas till varje pris. Jag tror helt enkelt inte att det är möjligt att ge dem en bra framtid och ett bra liv och det är faktiskt vår förbannade skyldighet att ta det ansvaret. Dessa hundar har man gjort en ploj av och tycker att de är skitsöta som åker runt på sina små hjul. Men vad händer när de vill lägga sig och sova? Hur uppfattar andra hundar dem? Dessa är födda med denna defekt och vet inget annat, det må vara så att det gör det lättare i deras värld, men jag tycker det är oförsvarligt. Dessutom, genom att lägga MASSOR med tid och resurser på dessa två individer, så har man försakat många andra hundar som har mindre problem och som kanske hade kunna få ett mer värdigt hundliv. Dessa hundar gick eventuellt en injektion till mötes, för den bistra sanningen är att det inte är möjligt att rädda alla. I Sverige är inte problemet med herrelösa hundar så stort, men vi behöver inte resa långt utanför våra gränser för att stöta på problemet. Jag har ju själv tagit emot en gatuhund i mitt hem och det ångrar jag inte en dag — men jag skulle inte göra om samma sak idag. För jag tycker inte att det är okej att utsätta hundar för precis hur mycket som helst och Timmy hade levt de 3 första åren av sitt liv som vildhund, för att sedan stängas in i en hundgård, hanteras av mängder olika personer, få massa sprutor och veterinärvård och sedan flygas många mil upp till kalla Sverige och försöka anpassa sig till ett nytt liv. Hunden är, liksom sin förfader vargen, en expert på att anpassa sig till nya miljöer och det ligger inte hundar för att grubbla över det förflutna eller framtiden. Timmy var den gladaste och underbaraste hund jag någonsin har träffat, men frågan är om han var lycklig? När vi fick honom var han extremt mager, han hade skav efter ett för litet stryphalsband runt halsen, hans armbågar var helt skinnflådda efter att ha legat på asfalt och hårt underlag hela livet, han hade ett brott på ryggraden där någon slagit honom med en påk och han hade traumatiska muskelskador på höger bakben efter att ha blivit påkörd av en bil… Ändå hade han kärlek över till oss och det är jag oerhört tacksam över, men jag tycker inte att han skulle ha behövt gå igenom allt det. Det vi människor MÅSTE lära oss och komma ihåg är att hundar inte lider när de får somna in — det är vi som gör det och vi har inte den rätten att vara så själviska. Hundar ger oss sitt allt och jag förstår inte hur vi kan leva med oss själva om vi inte ger dem det samma.

One thought on “Sad But True.

Kommentera

