Goodwill!

Idag har nästan hela team Mayhem laddat upp på goodwill-kontot! Jag och Harry var på vår första riktiga praktikdag och Yoggi följde med svärmor till hennes systers boende för att sprida lite glädje.

Jag har hela tiden tänkt att jag verkligen måste motionera Harry massor innan vi åker till praktiken, men efter att jag såg hur trött han blev när vi var och presenterade oss så har jag tänkt om. Han behöver nog ha ett litet överskott för att orka med hela timmen. Tänk att det kan vara så jobbigt att koncentrera sig och sitta still! I och för sig har jag lärt mig att vi människor egentligen bara klarar av att vara ”helt” fokuserade 30 minuter i sträck, så det är kanske ännu kortare tid för hundar?

Han blir i alla fall hjärtligt mottagen av personalen och de boende, det värmer i hjärtat att se deras ansikten lysa upp när Harry kommer in i rummet och viftar på svansen! Han har väldigt mycket kvar att lära sig, men hans vänliga sinne hjälper honom nog en bra bit på vägen. Han har svårare för de som är lite passiva, då blir han osäker på vad hans roll är och då lägger han sig mest ned och slutar engagera sig. Det ska vi jobba på! Jag kan ju ingenting om att jobba med äldre eller dementa heller, så vi får lära oss tillsammans. På onsdag är det dags igen.

Efter praktiken gick jag hem till Erik & Margarita för att gå ut med hundarna i den nya VGW-selen som jag skaffat till dem, dessa superenergiska goldens som nästan drog omkull mig förra veckan… Idag tog jag dem en och en och jag vet inte om det var det som gjorde det mycket lättare, men jag är i alla fall väldigt nöjd med selen! När Cid drog iväg framåt, så vände selen honom mot mig utan att jag behövde använda någon kraft alls! Jag klickade varje gång han vände upp mot mig, men han har inte fattat det systemet helt än och blev lite stressad och missade därför en hel del godis… Jag är väldigt nöjd i alla fall! Sedan frågade jag om jag fick låna hem Seifer till på onsdag och det fick jag, så nu är det 3 hundar här i Stavsjö några dagar. Selen satt dock inte riktigt lika bra på honom, så effekten blev inte lika bra… Måste justera den och jobba på rutinerna kring påtagning, för Seifer var helt vild, ja Cid också för den delen.

Jag är verkligen inte van vid retrievers — Seifer kommer med strumpor till mig hela tiden!!! Men det är bara att tacka och belöna! =D Ska gå ut på en långtur med alla 3 senare när det är svalt och skönt, längtar!

IMG_4183IMG_4101

Kommentera

