Sommar med Kusinerna…

Nu har vi varit 4:a hundsägare i lite mer än 2 veckor och blir avlösta på lördag. Jag ska inte ljuga och säga att det har varit skitkul och jätte-enkelt, för det har det verkligen inte. Men det ligger mer i individerna och stoleken på hund, än på antalet. Det är ju två golden hanar som ligger konstant högt i stress och inte klarar av att bli separerade (far & son) och inte är vana vid träning, annat än att springa lösa i skogen eller simma. Tyvärr så fick Seifer (den yngsta) hot spots efter första veckan och har därför haft badförbud sedan dess. De är svåra att ha i koppel, men har blivit MYCKET bättre sedan de fick varsin WGW-sele. Första veckan bodde vi ju i Stavsjö och jag älskar att vara där, men det leder nog till ett latare hundägarliv… För det är fullt möjligt att bara öppna dörren och gå rakt ut i skogen, man måste inte ha koppel på dem om man inte vill. Nu är jag envis och vill se bättring på den tid jag har dem, så vi har tränat även där. Men inte för kortare kissrundor, det erkänner jag. Båda två har väldigt svårt att slappna av, men efter att vi tog dem till sandbanken i skjutgropen och lät dem springa upp och ned, så var de ganska lugna. Jag har även delat upp deras måltider till 2 dl/3 ggr/dag, istället för vid ett tillfälle som husse gör. Detta för att jag använder maten som tillfälle för träning/aktivering och då tycker att det är både bättre och lättare att sprida ut det. Ibland gör vi sök ute, ibland fryser jag in maten och jag har även testat att ge dem i varsin PET-flaska, men det gick inget bra alls… =/ Första natten hade vi dem i sovrummet, men det visade sig omöjligt, för de ligger inte still. Så det bästa för dem är att ha ett rum och så mörkt som möjligt för att verkligen visa att det är natt och dags att sova. När jag hade dem förra sommaren så funkade det att gå med alla fyra, men i år började Yoggi med att hoppa på Seifer helt utan synbar anledning, så vi har haft dem separerade för enkelhetens skull. Deras storlek har varit ett litet problem för mig, då de gärna hoppar och är allmänt ovetande om både styrka och storlek… Några gånger har jag blivit lite rädd att ramla, mest för att jag inte vill att något ska hända bebisen. Första kvällen här i Stockholm så mötte vi två stora, lösa hundar mitt på gården med matten bakom hörnet på ett annat hus — det var inte så kul. Tack och lov har det inte hänt igen! Då hade jag & Anders varsin hund, så det gick bra, men jag vågar inte tänka på vad som hänt om jag hade varit själv med båda. De är inte särskilt utåtagerande mot andra hundar, men om det kommer en lös rakt på dem eller om någon annan börjar låta, så är de ju inte sena på att svara upp.

IMG_5864 IMG_5880 IMG_5892 IMG_5899 IMG_5884 IMG_5918

Så jag skulle vilja säga att just att ha flera hundar inte är något större problem, men jag skulle välja ras (storlek och aktivitet) väldigt noggrant innan jag skaffade två till. Och de har blivit väldigt mycket lugnare och bättre på dessa två veckor, så det finns hopp! =)

För våra egna har det blivit lite undantag de här veckorna, man har helt enkelt inte energi för hur mycket som helst när man har brottats med de andra två. Harry har ju inte direkt gjort sig förtjänt av några rallyrundor i skogen efter sina eskapader, så han har fått gå i sele. Det har blivit dåligt med cyklande, men från och med nästa vecka (när vi bara har våra egna hundar) så är planen att jag ska cykla med Yoggi och Anders springa med Harry. För Yoggi blir det att cykla ned det sista kilot av övervikten! Jag var och vägde honom hos veterinären förra veckan och då hade han tappat 6 hekto på två veckor!!! Duktiga Yoggi! Han börjar bli riktigt fin igen! Tyvärr så blev hans agilitydebut inställd, då han stukade/vrickade ena framtassen när han hoppade ned ifrån vår nya säng… Han haltade rejält två dagar innan och då kändes det inte så bra att göra en första start. Nu har vår hemmaklubb, Nacka BK, en inofficiell tävling 3/9 med både blåbärklass för Anders & Harry och  seniorklass för mig & Yoggi. Vi får väl se hur realistiskt det är att jag kör Yoggi med min mage i vägen, men annars får väl Anders köra dubbelt…

Åh, de trivs så himla bra i nya lägenheten!!! Den är mycket mer ljudisolerad än vad vår förra var och det har gjort stor skillnad på dem! De tyckte det var jobbigt med spring i trapphuset och hissen förut, men sådant hörs inte här och det gör underverk för både dem och oss. =) Meeen, jag tror såklart att de hellre hade velat bo kvar i Stavsjö. I lördags fick de dock gå med sin älskade Morrfar hem på övernattning, det var uppskattat (från båda håll tror jag…)! Harry tackade dock med att börja skälla 04:00 på hissen och kröp upp i Morrfars säng för lite tröst. =) Vi har även haft besök av vår kompis Mackan den här helgen och det har varit väldigt skönt att kunna dela på 4 hundar och gå ut allihop samtidigt!

IMG_5866

Nya, höga sängen… Nu med pall för Yoggi! =)

IMG_5878

Fina grabbarna!

IMG_5882

Yoggis nya favoritplats vid Myrsjön! Massa pippisar…

IMG_5905

Belöning för viktnedgång: ankspaning!

 

Kommentera

