Frustration de Luxe!!!

Idag var vi nere på klubben och körde lite agility, bara lite hopphinder och slalom (12 pinnar!). Man kan väl lätt säga att övningar och liknande är extremt begränsade när man är gravid och ska plocka fram och undan själv — så jag får hålla till godo med sådant som redan står bra till och bara plocka ut pinnar. Båda hundarna fick börja med att hoppa några låga hopphinder och korta kombinationer, vilket de tyckte var väldigt roligt. Harry har verkligen svårt för det här med flera hinder i rad och det hjälper ju så klart inte att jag är sjukt långsam och inte hinner fram till nästa och verkligen visa honom… Yoggi har en mycket bättre ”intuition” gällande vad som komma skall. Dock så upplevde både jag & Anders att han inte alls hade samma fokus och ”zoom” på hindren i onsdags som han haft på träning, men det var ju en helt ny situation förstås. 

Därefter gick vi över på slalomet och jag lät Harry köra på ett fullt direkt, även om han egentligen inte är klar för det. Men med lite hjälp så fixade han det galant! Tyvärr så trampade han snett när jag lekte med honom efteråt, pep till och började halta på höger bak! Känns ju bra att stå med en hund som har båda framtassarna i bandage/skor (endast för att hålla rent, han ömmar inte alls längre) som sedan börjar halta på ett bakben… =( Men när vi gick till bilen så travade han på så glatt så… 

Yoggi blir lätt lite överambitiös och glömmer att lyssna på mig när vi ska köra slalomet, eller så blir han väldigt seg och osäker. Upptäckte idag att han tar 12 pinnar felfritt om jag ger kommandot ”slalom” hela vägen igenom, men det kan ju inte vara meningen?… Slutar jag ge kommandot så missar han en port eller slutar helt. Får jobba på det. Han var däremot mycket mer motiverad om han fick köra ett hinder innan och komma i lite fart, så det var ju kul att lösa ett problem i alla fall.

Så himla roligt att träna och så sjukt frustrerande att vara så begränsad och veta att det är flera månader kvar tills jag kan satsa fullt ut igen! Jag har ju dock försökt lämna över till Anders ett bra tag nu, men tyvärr är han inte lika motiverad till träning/tävling på den nivån som jag är. När vi verkligen pratar om det så tycker jag att det verkar som att vi har samma mål och visioner, men sedan rinner det som bara ut i sanden. Jag kan ju liksom bara bidra med planering, upplägg och hjälp att genomföra just nu, jag kan inte göra själva arbetet åt honom. Jag vet att alla inte kan vara sådana tävlingsidioter som jag är, men vi har ändå samma filosofi om att man inte har arbetande hundraser som enbart sällskapshundar och det kräver TRÄNING. Jag har föreslagit spår, agility, lydnad, K9 Nosework. Blir snart galen! Vi har två superfina hundar som är sjukt motiverade till arbete, men en svårstartad handler. Tips?

IMG_1301

Mina älskade grabbar!

Kommentera

