Ostkanten 2014

Igår inledde vi husses semester med en dag på Ostkanten bland likasinnade vänner av vår ras! Jag & Anders hade ansvaret för sekretariatet och priserna, det var kul. Jag längtar efter att komma tillbaka till tävlingsanordnande igen, saknar BFK och alla våra stortävlingar enormt! Kul också att verkligen få prata med folk, på ett helt annat sätt än när man står vid ringside och tävlar på större utställningar. Det var egentligen Anders som skulle visa hundarna, men han mådde inget bra, så det var bara att ta den osmidiga kroppen och sätta fart… Stackars hundar! Meeen, jag fick ju omdömet ”very well presented” med båda, så det var kanske inte någon total katastrof! =) Eller så var Kimmo bara snäll…

Först ut var Yoggi och jag måste bara säga att jag är så stolt över den hunden! Det är inte alltid, han är ju rätt tjurig med andra hundar och lägger gärna på sig för mycket hull och är totalt matfixerad. Men den här sommaren tycker jag verkligen att han har blivit superfin och han är glad och verkar gilla att vara med i ”hetluften” igen! Jag vet dessutom att han själv är nöjd, för när han känner sig tjock och inte så snygg så är han hopplös att visa — men nu står han och visar sig alldeles utmärkt! Han kom 1:a i sin Kom-som-du-är klass — med HP!!! Inte illa! Här kan ni läsa vad domare Kimmo Mustonen tyckte om honom. Fin-Yoggi!

Därefter var det Harry’s tur, i en ”enorm” championklass! Han gick inte alls så bra som han brukar, han var pipig och lite darrig i benen andra gången jag ställde upp honom, men visade sig fint på bordet tyckte jag. Jag tror att pipandet var för att han var hungrig. Han är så sjukt ”svårtempererad”! Han vill ju helst inte äta på morgonen, men han blir (precis som matte) hysteriskt hungrig om det går en minut över tiden… Han vill helst inte gå ut för tidigt, men behöver ändå väldigt god tid på sig för att bli ”klar”… *suck* Så, han hade inte sin bästa dag och blev 6:e placerad av 8 hanar (tror jag det var…). Men med väldigt fin kritik, som ni kan läsa här.

Därefter skulle Yoggi in i Bästa Hane, där han blev oplacerad, men var väldigt stolt över att vara med i! Han kom även 2:a i sin final, efter tiken Kira som tog priset för andra året i rad. Mycket bra jobbat, älskade Yoggi!!!

Supertrevligt arrangemang och ett STORT tack till Håkan Axén & Anna-Karin Jiderlund som hjälpte mig & Anders att hålla våra huvuden fastskruvade och såg till att det kom ut priser till alla deltagare!

Jättetrevligt att få träffa Helena Schnackenburg och prata ordentligt, efter att ha haft ett avbrott från rasen i några år, men nu är tillbaka med Rota – som blev BIS-valp! Grattis och lycka till i framtiden!

Och älskade, bästaste Karin. Alldeles för länge sedan och jag är så stolt över att Harry lyckades slå Hugo i championklassen! Men mest glad är jag för vi fick tid att ses och prata — det är alldeles för sällan.

Tänk vad mycket våra små hundar kan tillföra våra liv – inte är det konstigt att man skaffar fler?…

Kommentera

