Double Trouble…

Jag har alltid sagt att två hundar inte är ett dugg jobbigare än en, vilket jag står fast vid i det stora hela. Men när det gäller att träna bort icke-önskvärda problem så är det MYCEKT svårare. Dels så tror jag att de till viss del hjälps åt att skapa problemen och när de väl är befästa så är det väldigt mycket svårare att korrigera på ett korrekt sätt med två hundar.

Vårt stora problem är ju Harrys ljudliga sida, han skäller ofta och är väldigt svår att bryta. Han får jättegärna säga till en gång i nästan alla situationer, men sedan måste det räcka. Det gör det dock inte och vi har ganska länge sett Yoggi som boven i det hela. Han morrar eller gruffar väldigt lågt, så vi nästan aldrig hör honom, och sedan tar Harry över och skäller högljutt — vilket vi aldrig missar! Det är svårt att få till konsekvent träning i detta, då det sker i väldigt vardagliga situationer. Han skäller nästan alltid på parkeringar, när han hoppar ut ur bilen, nästan alltid när han går ut i trapphus och hemma på eftermiddagar och kvällar om han hör minsta lilla utanför. Vi har försökt ignorera honom, säga till honom, avleda med godis, men inget har hjälpt.

Eftersom jag själv har relevant utbildning för att hantera det, så känns det väldigt onödigt att vända sig till en kollega, även om jag såhär i slutet av graviditeten varken har ork eller tålamod att hålla på med massa träning i alla situationer… Men, det är min förbannade skyldighet som hundägare, jag måste göra allt jag överhuvudtaget kan för att hjälpa honom på rätt spår. För en hund som skäller på det sättet känner sig inte trygg och tillfreds.

Så min första insats har nu i några dagar varit att gå ut med dem en och en, även om det bara är den snabba kvällspinken. Vilken skillnad!!! Inte ett ljud ifrån någon av dem! =) Så nu ska belöning läggas till för alla hundar, människor, cyklar och ljud och sedan börja gå ut med dem båda två samtidigt, fast med Anders också, så vi har varsin. Förhoppningsvis får vi rätsida på det i slutänden! =)

IMG_6146

Kärlek.

Kommentera

