‘Dem Noses!

För ett tag sedan gjorde jag ju ett ryck och anmälde hundarna till lite kurser, efter en alltför lång torka på det området (både för mig och för dem…).  Så Harry & jag har gått 3 gånger på specialsök och det funkar rätt bra. De första två gångerna jobbade vi på plattformen och nu senast var det sökbräda. Han är lite överentusiastisk och överambitiös, men så länge som han tycker det är kul så är det huvudsaken för mig. Det är i alla fall fascinerande att se hur lätt de lär sig att leta efter något så smått som te.

I förrgår var jag & Yoggi på vår första lektion i K9 Nosework och det var SJUKT roligt!!! Jag var rätt bekant med sättet att arbeta ifrån Tullens träningar och trodde nog att det skulle passa Yoggi ganska bra. Det gjorde det också, kan man säga… Han blev helt sjövild!!! Det var nog ingen som trodde på att han är snart 10 år gammal… Älskar energin och arbetslusten hos borderterrier, den finns kvar även fast de blir äldre. Vi fick först klicka in doften (eukalyptus) i dosor, sedan gömda dosor och så avslutade vi med ett litet rumssök. Yoggi har en förmåga att söka högt hela tiden insåg jag & Marre igår, vilket jag tror kommer från all parcour och räddningsträning… Så mer fokus på låga gömmor i fortsättningen! Annars var han vansinnigt duktig, det är bara min sega hjärna som inte hänger med. Vi fick med oss ett träningskit hem, så vi kan köra när vi vill!

Fil 2015-02-18 12 47 33

Fina gammelfarbrorn!

Eftersom de hade en ”Tag 3, betala för 2” kampanj när jag bokade, så ska jag välja en kurs till och jag har tänkt gå med Leeloo, men jag vet inte vad. Först var jag rätt inställd på en vanlig fortsättningskurs/vardagslydnad, men även det är ju sådan som jag själv är utbildad i, så det känns lite onödigt. Så det blir nog en noskurs för henne också, Marre tyckte det verkade som en bra idé. Frågan är bara vilken! Personspår eller nosework?…

Igår började jag i alla fall med hennes klickerträning och tja… hon fattar verkligen inte grejen än… Men vi kämpar vidare, målet just nu är mest att få till en bra position för utställningarna och att jag får ta henne i svansen.

Vi har även utökat grabbarnas löpträning, så de följer med oss båda ut istället för att jag bara tar Yoggi och Anders bara tar Harry. Kul att vi är på G igen, allihop!!!

Kommentera

