I’m Lovin’ It!

Igår var det dags för 3:e passet på valpkursen och jag gick dit trots att jag var dunderförkyld och hade ont i ryggen (och det var vår 2-åriga bröllopsdag…) – det är ju så kul!!! Vi är bara 2 stycken också, det är väldigt lyxigt! Jag hade med mig Harry också, som jag band upp och lät träna passivitet hela passet, han var superduktig!

Vi började med att träna på backa-vänd som vi hade i läxa och jag hunnit göra några gånger. Leeloo hoppar vansinnigt mycket! Hon sitter ned eller hoppar, inte så mycket däremellan… Jag kör ju klicker med henne och har gjort sedan hon var liten, men det är först nu hon börjar fatta vad det går ut på tror jag… Bara backa går bra och jag hinner klicka och belöna rätt, men att få till en vändning ovanpå det är svårt. Hon är så rysligt snabb! Vi pratade mycket om det igår och Nina säger, precis som jag tänker, att längre fram kommer jag tycka det är en enorm fördel – men just nu är det mest ett bekymmer… Agility med den hunden blir spännande…

Sedan använde vi den övningen för att jobba på hundmöten, dels valparna emellan och dels med den andra valpens 12-årige kompis. Leeloo är rätt lättdistraherad kan man säga och har svårt att hålla fokus när det händer grejer och sedan är hon så snabb att jag inte hinner klicka innan hon har tittat bort på de andra hundarna igen… *suck* Men jag jobbar på det, enda lösningen är ju att bli bättre själv!

Sist skulle vi gå igenom klicker och då hade Nina en elev som skulle gå igenom grunderna, vilket hon gjorde med den andra tjejen, så fick jag lite privatträning med Nina och jag valde tasstarget. Det jag har märkt när vi kör godistuvan är nämligen att hon gärna slår med tassen på handen och tittar på mig, vilket jag tänkte är en bra start för tasstarget. Så vi körde med ett plastlock som jag höll i och det gick kanon! Körde 3*5 och vilade sedan. Efter vilan skulle jag försvåra lite och gick ut på asfalten, samt lät locket ligga på marken. Det var mycket svårare! Tydligen så hade hon gått mest på min hand i första fasen och när den nu inte längre låg på marken så blev det svårt! Men hon klarade det tillslut!

Efter oss är det unghundskurs och både Harry & Leeloo skällde ut de deltagarna efter bästa förmåga…

Körde lite klicker nu på kvällen i köket och det gick ganska bra. Hon är bra fokuserad på godishanden och glömmer gärna bort locket.

Efter att ha sett Pillans beställning från Agilitybutiken, så kunde jag inte låta bli att göra en beställning själv! Så nu ska grabbarna få kaninskinn att leka med, men ENDAST vid lydnadsträning/tävling!

Belöningsleksak

Kommentera

